Ultimate survival

NicoleW 02 september 2020
Ik hou van autobiografieën. Ik hou ervan te achterhalen wat mensen drijft, hoe zij hun leven indelen. En ik hou van reisboeken en boeken over delen van de wereld die ik niet ken.
De autobiografie van Bear Grylls voorziet in beiden.

Bear Grylls is bekend van het programma Ultimate Survival van Discovery Channel, waar hij regelmatig in gevaar verkeert door roofdieren, honger, dorst en de elementen. Om te overleven doet hij alles, van het eten van ogen tot het drinken van urine.
In deze autobiografie worden bepalende, vroege ervaringen van Bear Grylls verteld – van kindertijd tot de harde en veeleisende opleiding bij de SAS, het breken van zijn rug bij een parachutesprong en het beklimmen van de Mount Everest.
Vooral de stukken over de SAS-opleiding en het beklimmen van de Everest vond ik heel interessant. De schrijfstijl vond ik soms wat kinderlijk, als het dagboek van een puber.
“Pa kon zijn lachen bijna niet inhouden, maar ma was ontzet, en dat betekende dus huisarrest.
En dat was het einde van weer zo’n waanzinnige gezinsvakantie!”

Volgens de omschrijving is Modder, zweet en tranen voorzien van kleurenfoto's uit de privécollectie van Bear Grylls. In het e-book heb ik die helaas niet gevonden.

Meer recensies van NicoleW