Sterven is doodeenvoudig. Iedereen kan het.

NicoleW 08 mei 2024
Van leven ga je dood. En afscheid nemen van het leven kan op vele manieren. Hoe je dat doet, maakt nogal wat uit, zo blijkt uit Barbara van Beukerings Volkskrant magazine-rubriek 'Je kunt het maar één keer doen'. In dit boek zijn 50 afscheidsverhalen verzameld.

Het is een verzameling ontroerende en troostvolle afscheidsverhalen, alhoewel ook de minder geslaagde afscheidsverhalen worden benoemd. Van palliatieve sedatie tot euthanasie komt aan bod. In tachtig procent van de gevallen is de dood een aangekondigde dood. Je krijgt van de dokter te horen dat je nog weken/maanden/jaren hebt. En wat doen mensen in die tijd? Dat is wat ik mijzelf de laatste tijd ook veelvuldig heb afgevraagd.

Voor veel mensen leerzaam en interessant om te lezen, want een mooi afscheid is een cadeau, niet alleen aan jezelf, maar ook aan de nabestaanden. Een mooi afscheid helpt bij de rouwverwerking terwijl een slecht afscheid lang kan doorwerken. En we hebben voorbeelden nodig van anderen om te weten hoe we het zelf willen. Dit boek heeft mij in ieder geval ontroerd en mij aan het denken gezet over mijn eigen afscheid. Ik hoop dat ik het mijn dierbaren licht zal maken.

Meer recensies van NicoleW