Seriemoordenaar in de jaren '80

NicoleW 05 november 2023
Bret, de ik-verteller, is scholier op de dure privé-school Buckley in de jaren ’80, waar Robert Mallory nieuw op school komt. De verwende scholieren van Buckley zijn van deze mooie en intelligente jongen onder de indruk. Dan vallen er doden in Los Angeles. De Treiler is een seriemoordenaar die steeds dichterbij komt. Bret denkt dat de moordenaar Robert Mallory is en gaat op onderzoek.

Scherven is een autobiografische roman, aangevuld met fictie. Wat is werkelijkheid en wat is fantasie? Voor mij niet duidelijk in ieder geval, maar dat geeft het boek een spannend extra randje. Je gaat mee in de paranoia van de onbetrouwbare verteller.

Bret Easton Ellis neemt uitgebreid de tijd voor de ontwikkeling van de karakters en sfeertekening; muziek en party’s, seks en drugs en films. Ook lijkt hij gek op herhalingen en was het tempo in onder andere de dialogen voor mij wat langzaam. Dat langzame zag trouwens ook letterlijk op het voorleestempo van het luisterboek. Dat heb ik op 1.25 gezet, en dat verhogen van het tempo doe ik anders nooit.

Voor mij, opgegroeid in de jaren ’80, waren de uitgebreide beschrijvingen van muziek, films en gebruiken een feest van herkenning. Tainted love en Vienna, astrologieboekjes en Dallas, Polo van Ralph Lauren en vaste telefoons, Ronald Reagan, cassettebandjes en The Carpenters. Oh, en ook heel veel (homo-erotische) seks en heel veel drugs. Bij de zoveelste penetratie spoelde ik wel eens een stukje door.
Maar al met al is het wel een fascinerend boek; 3,5 sterren voor Scherven.

Meer recensies van NicoleW