Lijvig, maar informatief

NicoleW 12 december 2023
De Duitse biochemicus Dr. Otto Warburg ontdekte al in 1923 dat de primaire oorzaak van kanker is: te weinig zuurstof naar de cellen. Hij ontving daarvoor de Nobelprijs in 1931. Eén van de hoofdoorzaken van kanker is te wijten aan de vervanging van zuurstof in het chemische proces van celademhaling door gisting van suiker. Het groeien van kankercellen is in feite een gistingsproces, wat alleen onder een relatief zuurstofgebrek kan plaatsvinden. Dit kan al bij een afname van 35% zuurstof. Aangezien beperkte zuurstofoverdracht en verminderde celademhaling bij alle kankersoorten voorkomt, noemt hij dit de primaire oorzaak van kanker. Secundaire oorzaken (talloze kankerverwekkende stoffen) kunnen bijvoorbeeld zijn; pesticiden, straling, giffen, zonlicht, transvetten, steroïden, roken en chemicaliën. Deze veroorzaken een gebrek aan zuurstof in de cellen, dat vervolgens kanker veroorzaakt.
Het is onmogelijk om al deze carcinogenen te vermijden, maar er zijn wel maatregelen om dit proces te minimaliseren of zelfs te stoppen. De vraag is hoe voldoende zuurstof in de cel te krijgen. Professor Brian S. Peskin heeft hiertoe een 5-stappenplan ontwikkeld, gebaseerd op de geschriften van dr. Warburg.
In 489 bladzijden, twee kolommen en groot formaat, wordt dit plan en waarom het zou moeten werken uitgelegd. Veel verwijzingen naar medische artikelen en onderzoek moeten vertrouwen geven. Het boek richt zich op de leek, maar nadrukkelijk ook op de professional (wat overigens de leesbaarheid niet altijd ten goede komt). Ik ben hier op een gegeven moment diagonaal gaan lezen, want wilde wel horen wat het 5-stappenplan dan inhield.

1. Aanvullen van basis essentiële vetzuren.
Er zijn twee essentiële vetzuren:
- Alfa-linoleenzuur dat slechts in enkele oliën in relatief grote hoeveelheden voorkomt, waarbij de bekendste lijnzaadolie is (circa 57% alfa-linoleen). Minder goede bron is walnootolie (circa 10%), .
- Linolzuur dat onder andere in zonnebloemolie (circa 65%) en sojaolie (circa 50%) voorkomt.
Deze twee vetzuren kunnen in het menselijk lichaam niet worden aangemaakt omdat wij niet de enzymen in ons lichaam hebben die nodig zijn voor het maken van deze vetzuren. Uit alfa-linoleenzuur en linolzuur kan het lichaam twee groepen langere en sterker onverzadigde vetzuren maken namelijk: respectievelijk de omega 3- en de omega 6-vetzuren.

In zijn boek zet Peskin uiteen waarom de inname van basis omega 3 en 6 oliën belangrijk is, biologisch en koudgeperst met de juiste verhouding van omega 3 en 6. De essentiële vetzuren dienen gemengd te zijn in een verhouding van 1:1 of 2:1 omega 6: omega 3, om een sterke bescherming tegen kanker te geven. Een dagelijks minimum van 3 gram is ongeveer 1 theelepel. Je kan supplementen van Peskin bestellen op de site van Succesboeken.
Hennepzaadolie (bv Ekoplaza) lijkt ook de goede verhouding te hebben. Geen visolie, want dat zijn derivaten! Derivaten, bestaande uit omega 3 en 6 (GLA, CLA en EPA, DHA) zijn afgeleide vormen van de basisoliën. Het lichaam kan derivaten zelf aanmaken en krijgt het in voldoende mate binnen via producten uit de voedingsindustrie. Het zijn ook meestal derivaten die in olievoedingssupplementen worden aangeboden. Gebruik deze dus niet, het is zinloos en visoliën zijn zelfs schadelijk, omdat zij het immuunsysteem verzwakken en ontstekingen kunnen veroorzaken.

In diverse studies is er een verband gelegd tussen omega 3-vetzuren en effecten op de gezondheid. Omega 3-vetzuren werken tegen bloedstolling en kunnen het risico op o.a. hart- en vaatziekten verminderen. Er zijn aanwijzingen dat omega-3 vetzuren een rol spelen bij de preventie van borst- en dikke darmkanker. Ook zijn er studies bij patiënten waarin duidelijk voordelen optraden in kwaliteit van leven en overleving door tijdens de behandeling van kankerpatiënten extra omega-3 te geven. Daar staat tegen over dat een hoge concentratie aan omega-6 een verhoogde kans op borstkanker zou geven.
In onze westerse voeding ligt de verhouding tussen omega-6 en omega-3 meestal zo om en nabij 15:1, terwijl die eigenlijk tussen deze 5:1 en de 3:1 zou dienen te liggen.

2. Aanvullen van essentiële mineralen (en vitaminen)
Zorg dat je genoeg koper, ijzer, magnesium, mangaan, selenium en zink in echt gechelateerde biologisch beschikbare vorm binnenkrijgt. Dit zijn mineralen die voor een maximaal zuurstoftransport de respiratoire (co)enzymen optimaliseren. Ook hier supplementen te koop van YES bij Succesboeken.
Koper: 1 mg (50%ADH)
Ijzer: 10 mg (56%ADH)
Magnesium 100 mg (25%ADH)
Mangaan: 5 mg (25%ADH)
Selenium: 50mcg (70%ADH)
Zink: 10 mg (67%ADH)

3. Eet dagelijks voldoende eiwitten
Prof. Peskin pleit voor inname van dierlijke eiwitten uit biologische of natuurlijke vrije uitloopbronnen, vrij van antibiotica, pesticiden en hormonen. De beste eiwitbronnen zijn vis, biologische eieren en kaas (waaronder bv. cottage cheese en zure room). Ook rauwe melk en room. Eet per maaltijd slechts één soort eiwitbron om verzuring te beperken en vermijd de vetarme variëteiten.
Het eten van voldoende eiwitten helpt de hemoglobine in het bloed met het opnemen van voldoende ijzer, hetgeen direct leidt tot een maximale hoeveelheid zuurstof in het bloed en de ideale zuurstofdruk in het weefsel.

Richtlijnen minimale dagelijkse hoeveelheid eiwitten voor volwassenen:
LICHAAMSGEWICHT DIERLIJK EIWIT
45-55 kg 170 gram
80-85 kg 280 gram
100-105 kg 350 gram

Vegetariërs en vooral veganisten zijn aangewezen op plantaardige voedingsbronnen. De beste zijn bladgroenten, sesam en overige zaden, noten en paddenstoelen. Van plantaardige eiwitten heb je meer nodig dan van de dierlijke. Een proteïne poeder kan een goede aanvulling zijn.

4. Beperk het gebruik van koolhydraten
Verminder het gebruik van suikers, zoete desserts, brood, pasta, graanproducten en zetmeelrijke groenten zoals aardappelen, mais en bonen. Een volwassene met een gewicht van 72 kilo zou maximaal 60 gram koolhydraten per dag moeten eten (ongeveer 240 calorieën aan koolhydraten, of 12 theelepels suiker of zetmeel).
Het brood dat je wel wilt eten, kun je het beste vervangen door bijvoorbeeld het gezondere en darmvriendelijke speltbrood.

5. Ontgiften
Onze lichamelijke afweer kan door gifstoffen (conserveringsmiddelen, bewerkte oliën, luchtvervuiling, bestrijdingsmiddelen en hormonen) overmand raken. De overbelasting kan je afweersysteem ondermijnen en kan allergieën, weinig energie en andere gezondheidsklachten veroorzaken. Vermijd zoveel mogelijk de inname van gifstoffen en drink voldoende water zodat deze goed afgevoerd kunnen worden. Verder adviseert Peskin de ontgifting te ondersteunen met kruiden. Bv Canadian Ojibwa Indian formule (de Essiac-thee), beroemd geworden door zuster Rene Caisse. Met o.a. grote klis, schapenzuring, gladde iep en Chinese rabarber. Ook katteklauw.

In het boek staat verder een zevendaags maaltijdplan, met daarbij de volgende algemene tips:
- Drink weinig of geen koffie. In plaats daarvan kruiden- of groene thee en gefilterd water.
- Vermijd e-nummers, conserveringsnummers, geur en kleurstoffen etc.
- Vermijd iedere vorm van suiker
- Vermijd voeding dat behoort tot de ‘nachtschade”, zoals aardappels (m.u.v. de zoete), tomaten, paprika’s, goji-bessen, aubergines, Chili-, Spaanse- en groene pepers (m.u.v de korrels). Zij bevatten solanine welke ontstekingen kunnen aanjagen, wat slecht is voor elke vorm van kanker.
- Eet biologisch vlees

Meer recensies van NicoleW