Word wie je bent

NicoleW 11 augustus 2020
Irvin D. Yalom is een van de beroemdste psychiaters ter wereld en de auteur van de internationale bestsellers De therapeut (20ste druk), De Schopenhauer-kuur (17de druk) en Het raadsel Spinoza (17de druk).
Wenen in 1882. De psychoanalyse staat op het punt door te breken. De hoofdfiguren: Friedrich Nietzsche, de ‘filosoof met de hamer’, en dr. Joseph Breuer, een van de grondleggers van de psychoanalyse. Het drama: Nietzsche loopt rond met zelfmoordplannen nadat Lou Salomé heeft geweigerd zijn vrouw te worden. Dr. Breuer is intussen bezeten van een patiënte en weet zich geen raad met zijn obsessie.
In een meesterlijke en spannende reeks sessies ontwikkelt zich tussen de twee mannen een eigenaardige vriendschap, die de lezer onontkoombaar betrekt bij de afgronden van de geest.
Voor mij las het boek als een kruising tussen een zelfhulpboek (nog opmerkelijk actueel) en een roman, met de ideeën van Nietzsche daar prachtig in verweven. Geen gemakkelijk boek, maar de aanhouder wordt beloond.

Meer recensies van NicoleW