Ontroerend

NicoleW 19 juni 2020
Gerbrand Bakker studeerde cultureel werk in Leeuwarden, Nederlandse taal- en letterkunde, specialisatie historische taalkunde, aan de Universiteit van Amsterdam, was van 1995 tot 2002 ondertitelvertaler en voltooide in juli 2006 in Alkmaar de opleiding tot vakbekwaam hovenier. Daarnaast is hij schaatsinstructeur en sinds september 2007 vaste columnist bij De Groene Amsterdammer. (bron: Wikipedia). Hij heeft last van depressies en vertelt hierover en over zijn seksleven in zijn nieuwe boek Knecht, alleen. Na het lezen van Perenbomen bloeien wit en de blogs op https://gerbrandbakker.wordpress.com/ heb ik ook dit boek op mijn WIL-lijst gezet.

In korte zinnen zonder opsmuk vertelt de schrijver ons dit ontroerende verhaal. Bij het luisterboek vertelt de schrijver dit ook letterlijk, want Gerbrand Bakker leest zelf voor. Voor mij is dat altijd een extra bonus. Niemand weet tenslotte beter hoe de schrijver een boek bedoeld heeft als de schrijver zelf. Het gehele boek beluisteren kost maar 2,21:45 uur. Ik las ergens dat dit een ingekorte versie zou zijn, maar kan niet achterhalen of dat klopt.

De tweeling Klaas en Kees en hun jongere broer Gerson van 14 wonen met hun vader in een klein dorp en spelen vaak het spel 'zwart' , waarbij de belangrijkste regel is, dat zij hun ogen niet open mogen doen. Op een zondagmorgen op weg naar opa en oma krijgen zij een auto-ongeluk waarbij vooral Gerson getroffen wordt.
Juist door de 'geen woord teveel' stijl van Bakker komt dit verhaal hard binnen. Prachtig.

Meer recensies van NicoleW