Indrukwekkend boek

Nina S. 18 juni 2021
Ik heb al veel boeken over de Tweede Wereldoorlog gelezen maar zelden vanuit Duits perspectief en al helemaal niet vanuit "fout" nazi perspectief. De hoofdpersoon groeit op in een gezin dat volledig achter de nazi's en hun ideeën staat. Dat geldt ook voor haarzelf, totdat ze op haar zestiende verliefd wordt op Walter, de vroegere beste vriend van haar broer, die echter niet meer welkom is omdat hij Joods is. De worsteling van de hoofdpersoon wordt heel goed beschreven, met eerst de strijd tussen de ideeën die ze van huis uit mee heeft gekregen en de kritische gedachten die ze door Walter krijgt, en later de hartverscheurende keuzes waar ze voor komt te staan. Het boek beslaat niet de periode van de oorlog zelf maar er wordt wel kort verteld hoe het iedereen vergaat en het einde is mooi en verdrietig tegelijk. Hoewel het fictie is, geeft het boek goed weer hoe gevaarlijk indoctrinatie van kinderen/jongeren is maar ook hoe liefde dit kan overstijgen.

Meer recensies van Nina S.