Prachtig boek over verlies, liefde en keuzes maken

Nina S. 13 juni 2020
Ik mocht dit boek lezen als testlezer en was vooral nieuwsgierig geworden door de vergelijking met 'De nachtegaal', een van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb. Ik begrijp de vergelijking: ook dit boek speelt in Frankrijk en gaat over jonge mensen die hun onbezorgde leven zien veranderen door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Hoofdpersoon is Ella, die in 1937 een zomer doorbrengt op het Franse eiland Île de Ré, waar ze vriendschap sluit met de tweeling Caroline en Christophe. Christophe wordt haar eerste liefde maar de Tweede Wereldoorlog verandert alles. De oorlog zelf wordt slechts in een paar hoofdstukken beschreven, het boek richt zich meer op hoeveel impact de oorlog jaren later nog heeft op vooral het leven van Ella en op de keuzes die ze maakt. Tegen het einde van haar leven vraagt ze haar kleindochter Kendra om haar verhaal op te schrijven en ze deelt daarvoor ingesproken cassettebandjes en brieven met haar. Kendra zelf worstelt ook met problemen in haar privéleven en het verhaal van haar oma helpt haar hier op een onverwachte manier bij.
En zo is het boek maar dan een verhaal over de Tweede Wereldoorlog: het gaat over liefde, over vergeving en het maken van keuzes. Het is prachtig geschreven, met goed uitgediepte personages en mooie beschrijvingen van het eiland, zonder dat deze te langdradig worden. De laatste paar hoofdstukken heb ik met tranen in mijn ogen uitgelezen. Een aanrader voor iedereen die van een mooi geschreven roman houdt.

Meer recensies van Nina S.