Indrukwekkend

Nina S. 06 april 2024
Ook ik mocht dit boek vooruit lezen na een actie van de uitgever. Hoofdpersoon is Irene, een van oorsprong Française die bij de International Tracing Service werkt, het Duitse informatiecentrum over de Tweede Wereldoorlog. Als lezer wordt je meegenomen in drie van haar onderzoeken maar ook in haar eigen leven, waarop ze tussendoor terugblikt. Doordat ze niet steeds met dezelfde zaak bezig is (zoals dat nou eenmaal gaat bij een onderzoek) moet je wel opletten waar een bepaald hoofdstuk over gaat; gelukkig geeft de naam van het hoofdstuk wat houvast. Met steeds kleine stapjes komt Irene dichter bij haar doel: het vinden van een nabestaande, het achterhalen van wat er met een overlevende is gebeurd... en ondertussen wordt je meegenomen naar die vreselijke tijd.
Ik heb al veel gelezen over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust maar doordat het in dit boek wordt verteld aan de hand van kleine dingen, zoals een popje, komt het nog meer binnen. Echt een aanrader!

Meer recensies van Nina S.