Meeslepende thriller!

Nreniers 23 december 2019
Marijn wordt op 8-jarige leeftijd ontvoerd door een psychiatrische patiënt die hem aanziet als haar overleden zoon. Deze traumatische gebeurtenis tekent Marijn voor het leven en vormt zijn persoonlijkheid mee door de jaren. Hij wordt mensenschuw en kan moeilijk mensen vertrouwen. Eigenlijk leeft hij een beetje zoals een kluizenaar. De enige belangrijke persoon in zijn leven is zijn vriendin Louise. Want de band met zijn broer Kris is ook niet echt wat het moet zijn sinds de ontvoering… Dan erven Kris en Marijn een kasteel en een groot fortuin van een onbekende oudoom. Beide broers zien dit als een nieuwe start om hun band te herstellen.
Sandra J. Paul is een Vlaamse schrijfster die ook schrijft onder de naam Joanne Carlton. Zij heeft al heel wat titels op haar naam staan en Azerty is een herwerkte versie van haar debuut. Ik las al eerder het boek “Stof” uitgebracht door Joanna Carlton en was daar helemaal weg van! Ik begon dan ook met hoge verwachtingen aan Azerty.
Die verwachtingen werden al geheel ingelost in de eerste hoofdstukken. Net zoals bij Stof werd ik vanaf de eerste pagina in het verhaal getrokken en zat de spanning er meteen in. Ik was geïntegreerd door het concept en wou meteen meer weten over het verhaal. In de eerste hoofdstukken maken we de ontvoering van Marijn mee, de gebeurtenis die aan de grond ligt van Marijn zijn ietwat bizarre karakter als volwassene.
Hierna maken we een tijdssprong en zijn we terug in het heden. Marijn is een volwassene die duidelijk sporen van een trauma meedraagt. In het heden gaat het over de erfenis en de band tussen de broers. Alhoewel dit ook fijn was om te lezen, was dit een andere toon dan in het begin van het verhaal en viel die zo goed opgebouwde spanning voor mij een beetje weg.
Het middelste deel had mij iets minder in zijn ban maar was een goede opbouw naar een geweldig einde. Naarmate het verhaal vorderde kreeg ik terug dat meeslepende thrillergevoel dat resulteerde in een schitterende ontknoping. Ik heb nog maar 2 boeken van haar gelezen, maar kunnen we Sandra J Paul/ Joanne Carlton kronen tot de koningin van de steengoede plot twists?
Ook het hoofdpersonage Marijn zul je in je hart sluiten. Hij maakt een goede, realistische groei mee doorheen het verhaal.
Ik heb er weer enorm van genoten en denk dat ik gewoon even alle boeken met haar naam op in huis ga halen!

Meer recensies van Nreniers