Marigold wordt door haar omgeving beschreven als een zonnetje. Ze verwarmt iedereen met haar lieve, zorgzame karakter. Ze staat altijd voor iedereen klaar met een lach, goede raad of een helpende hand. Vooral haar gezin betekend alles voor haar. Haar man Dennis, haar moeder Nana en haar dochters Suze en Daisy. Daisy woonde gedurende 6 jaar in Italië en Marigold is dan ook dolgelukkig wanneer haar oudste dochter terug thuis komt wonen. Daisy merkt al snel dat haar moeder anders is dan vroeger. Dingen waar ze zo goed in was worden opeens moeilijker. Ze begint veel te vergeten. Marigold heeft altijd voor iedereen gezorgd, maar nu wordt het tijd dat iedereen voor haar gaat zorgen. En wat als die zon uiteindelijk onder gaat?
Santa Montefiore is een Britse schrijfster die al behoorlijk naam heeft gemaakt in de boekenwereld. Ze is een van de favoriete schrijfsters van mijn mama. We hebben een hele boekenplank in huis met haar boeken dus leek het mij eens hoog tijd dat ik een boek van haar las.
Ik wist niet zo goed wat ik van het verhaal moest verwachten, maar wat heeft het mij weten raken. De schrijfstijl is zo mooi en beeldend. Kan je het woord “warm” gebruiken voor een schrijfstijl? Ik zou het in ieder geval willen gebruiken voor dit boek. Het schetst zo een mooie feelgood-wereld.
Ook het verhaal is heel rustig, ontspannend, ontroerend en emotioneel. Het toont aan hoe belangrijk je familie is en hoe waardevol een goede community. Dit boek bood echt een dagelijkse ontspanning aan waar je helemaal in kon wegdromen.
Ik zag al een paar andere recensies die zeiden dat dit boek wat tegenviel omdat het niet is zoals ze normaal schrijft. Aangezien ik nog niets anders van haar heb gelezen kan ik hier dus niets over zeggen. Mijn mama zei ook wel dat haar verhalen normaal meer over liefde gaan terwijl nu dementie echt wel het centrale thema was. Dit onderwerp ligt me ook nauw aan het hart, dus misschien dat het mij daarom extra wist te raken.
Ik ben in ieder geval heel enthousiast en ga rustig wat meer boeken van haar boekenplank in huis lezen.
Naar de overkant / Santa Montefiore / Uitgeverij: Boekerij / ISBN: 9789022583746 / Adviesprijs: €20,99

Reacties op: Ontroerend verhaal

Naar de overkant - Santa Montefiore