Tine op haar best

Nreniers 21 juni 2020
Esther is de vrouw van Stef. Mama van Linus en Annabelle. Psychologe. Maar geen enkele rol had haar kunnen voorbereiden op de uitdagingen waar ze mee te maken krijgt wanneer hun auto van een helling bolt en hun buurman Dieter doodrijdt. Met Linus nog in de auto. Naast het ongelofelijke trauma waar haar kind mee te maken krijgt, denkt de politie ook nog eens dat het eigenlijk geen ongeluk was. Hoeveel kan haar liefde dragen? En wat doet iemand allemaal uit liefde? En hoe zit het met haar liefde voor die andere man, Jack?

Vele kennen Tine Bergen van haar serie “het college”. Het eerste boek dat ik las van haar was Vissen praten niet. Vanaf het eerste hoofdstuk was ik fan en ik stond dan ook te springen om in dit boek te beginnen. Deze blog komt ook online op Tine haar verjaardag! Dus bij deze: Happy birthday Tine!!

“Haar grootvader had hen in huis genomen, op voorwaarde dat ze op eigen benen zouden staan zodra Esther meerderjarig was. Want hij was ‘hier veel te oud voor’. Esther had niet tegengeworpen dat zij en Klaar hier misschien wel veel te jong voor waren. Ze had al heel vroeg geleerd dat het geen zin had om te discussiëren over spelregels met mensen die wilden winnen.”

Ik vond het een enorm aangrijpend boek. Een 8-jarige die ervan overtuigd is dat hij zijn leraar/buurman heeft vermoordt. Hoe ga je om met die gevoelens als moeder? En hoe houd je huwelijk stand als er zoveel verwijt tussen jullie inhangt? Ik hou van een thriller, en vooral als deze echt bezig is met de gevoelens en het waarom van de “dader” en de mensen die betrokken zijn. Dit deed Tine enorm goed in Vissen praten niet en ook hier was ik meteen fan.

De cover vind ik ook echt heel sterk en simpelweg mooi. Dit in combinatie met de titel sprak me meteen aan. Het enige ‘minpuntje’ als ik het zo zou moeten noemen, is dat er soms snel wordt gesprongen van een flashback naar het heden en dat ik dan soms eventjes de draad kwijt was. Maar de flashbacks naar haar verleden bieden wel een mooie verklaring voor gebeurtenissen in het heden en het plaatje klopt. Het leest zo aangenaam en vlot en je wilt het gewoon niet meer neerleggen. Ik was al fan maar denk dat ik vanaf nu gewoon alles in huis haal met Tine’s naam op.

Zullen we het liefde noemen / Tine Bergen / Uitgeverij Vrijdag / ISBN: 9789460018862 / Adviesprijs: €19,95

Meer recensies van Nreniers