de wrede prins

nynke 11 januari 2021
Jude leeft tot haar zevende een normaal leven. Tot er op een dag een man bij de deur komt. hij blijkt dat vader van haar zus Vivi te zijn. haar moeder was ooit getrouwd met hem, maar heeft haar eigen dood en die van Vivi in scene gezet om samen met Jude’s vader weg te lopen. Voor dit verraad vermoord hij hen. Hij besluit Vivi, Jude en haar tweelingzus mee te nemen naar zijn wereld, het land van Elfhame. Hier wonen elfen en nog veel meer magische wezens van kobolden tot Impen. De weinige mensen worden in deze wereld veracht en gediscrimineerd. Dit komt door hun sterfelijkheid en “zwakheid”. Vooral Jude met haar opvliegende karakter heeft hier veel problemen mee. Prins Cardan is nog wel het ergste van allemaal. Na jarenlange pesterijen besluit Jude zich niet langer uit de weg te laten slaan. Ze sluit zich aan bij de spionnen van kroonprins Dain, en zweert hem trouw. Ze lijkt eindelijk geaccepteerd te hebben dat ze toch is gaan geven om de moordenaar van haar ouders die haar heeft opgevoed en met heel haar hart is gaan houden van deze magische maar ook beangstigende wereld.

Ik sta voor het raam en stel me voor dat ik een onbevreesde ridder ben, dat ik een heks ben die haar hart in haar vingertop heeft gestopt en die er daarna af heeft gehakt. ‘ik ben het zat,’ zeg ik hardop. Zo ontzettend zat’. Lange tijd blijf ik daar zitten, terwijl ik kijk hoe de opkomende zon de lucht een gouden gloed geeft en luister naar de golven die zich terugtrekken bij eb. Dan land er een wezen op mijn vensterbank. Zo op het eerste gezicht lijkt het een uil, maar het heeft de ogen van een gnoom.
wat ben je dan zat, lekker hapje? Ik zucht en geef eerlijk antwoord. ‘Zo machteloos zijn.’ De gnoom bestudeerd mijn gezicht en vliegt dan de nacht in.
Jude-

Ik vind dit een bijzonder en intrigerend boek. Ik heb inmiddels zo veel gelezen dat veel plotwendingen mij niet eens meer verbazen, maar Holly Black krijgt het elke keer weer voor elkaar. Je komt snel in dit boek, de schrijver begon meteen bij de moord op Jude’s ouders. Hierdoor kon je goed voelen hoe de elfenwereld haar heeft veranderd over de jaren. De wereld waar ik net als de zussen langzaam verlieft op ben geworden, een wereld vol magie waar niemand iets zonder reden lijkt te doen en achter elke goede daad wel een tegenprestatie schuilt. Wat ik zo fijn aan Jude’s vindt is dat ze niemand nodig lijkt te hebben. Ze staat sterk op haar benen, anders dan in veel andere boeken waar het meestal de nieuwe liefde van de vrouwelijke hoofdpersonage de redder van de dag is. Aan het einde van het boek is ze hoger op de sociale lader en mentaal en fysiek veel sterker en dat heeft ze allemaal zelf voor elkaar gekregen. Naast een goed uitgewerkt hoofdpersonage vind ik de rest van de personages ook interessant.
Ik zou dit boek zeker aanraden, het steeg boven mijn verwachtingen uit. Ik geef het 5 van de 5 sterren. Het boek heeft een unieke verhaallijn met sterke personages. het is het zeker waard om een keer te lezen.

Meer recensies van nynke