Lees de recensies voor een prettige ervaring

Odysseus 20 januari 2023
Toen ik dit boek tegenkwam was ik direct verliefd op de kaft. Ik zoek elk boek op Hebban voor ik het koop en schrok van de recensies. Tweeënhalve ster. Dat voorspelt niet veel goeds.

In eerste instantie heb ik het boek laten staan, maar toen ik het later tweedehands voor een prikkie tegenkwam heb ik hem gekocht. Het zou in ieder geval een mooie aanwinst voor in de boekenkast zijn.

Vervolgens heb ik het boek met veel plezier gelezen. De recensie van Nico beschrijft het boek goed. Het zou eigenlijk in de categorie van “faction” passen. Fictie met feiten. Het boek is namelijk gebaseerd op feiten, overlevingen en verslagen en heeft daarmee een historische basis. De schrijver heeft er echter voor gekozen om dit te verweven in een verhalende variant. Het boek leest daarmee als een roman en grote delen van het verhaal kun je dus met een korrel zout nemen. De schrijver is zich daar terdege van bewust, gezien de grote hoeveelheden “We weten het niet zeker, maar stel je eens voor..”.

Ben je dus op zoek naar een roman vol feiten om je historische kennis op bij te spijkeren, dan raad ik dit boek toch aan. Ga het lezen met de juiste verwachtingen (die van een roman, niet die van een biografie) en je zult niet teleurgesteld worden.

Meer recensies van Odysseus