'Een ontzettend actuele roman, een vleugje Suits en een heerlijke schrijfstijl'

Paula Heeger 05 september 2019
Mijn complete recensie verscheen eerder op mijn blog, Bookbreak.nl, als onderdeel van een blogtour:

Mix de advocatenserie Suits met de schrijfstijl van Lianne Moriarty, gooi er een actueel sausje overheen en je hebt ongeveer de kern van Fluisternetwerk te pakken. Ik vond deze roman onwijs vlot lezen. Dat komt vooral omdat er vanaf bladzijde 1 meteen al van alles gebeurt. Het begint al met de directeur die plots overlijdt en de geruchten dat een nare man genaamd Ames (het type man dat heel knap is, maar altijd net iets te dicht bij je staat waardoor het ongemakkelijk wordt & nare opmerkingen maakt) zijn opvolger zal worden. Dat pikken de vrouwen in het boek – Sloane, Ardie, Grace en Rosalita – niet.

Zoals ik al zei is het boek ontzettend actueel, omdat het zich midden in het #MeToo-tijdperk afspeelt en gaat over mannen die te ver over te grens gaan. Dit boek geeft je een inkijkje in een bedrijf waarin thema’s als seksuele intimidatie en vrouwenonderdrukking een rol spelen. Het is daarnaast duidelijk te merken dat schrijfster Chandler Baker verstand van zaken heeft (ze werkte jarenlang zelf bij een advocatenkantoor) en het niet schuwt om haar mening te verkondigen in het verhaal. Zo schrijft ze met scherpe pen over dat vrouwen altijd net iets harder moeten werken, mansplaining, het moederschap combineren met een carrière en (een deel van de) mannen dat altijd maar vervelende opmerkingen blijft maken. Kortom: je moet ervan houden, maar ik vind deze feministische roman een enorme aanrader. Fluisternetwerk heeft een vlotte en gedetailleerde schrijfstijl, interessante personages, smeuïge roddels en een hoog doorleesgehalte. De verschillende perspectieven van de vier vrouwen en de korte stukjes over verhoren door de politie, maken het geheel af. Vier sterren.

Meer recensies van Paula Heeger