Echt waanzinnig mooi

Paula Heeger 12 augustus 2014
De lovende recensies vliegen je om de ogen als je zoekt naar het boek Voor Jou van Jojo Moyes. De achterkant van het boek staat er ook vol mee. Ik nam de proef op de som en las het boek ook. En ja, die vele lovende recensies zijn niet zomaar geschreven. Het boek is echt waanzinnig mooi.

Het boek gaat over Will en Louisa. De hoofdstukken worden vooral vanuit Louisa geschreven, haar ken je door het verhaal heen het beste. Louisa woont in een klein dorpje in Engeland en werkt in een cafe vlakbij haar huis. Ze is midden twintig en woont nog bij haar ouders thuis, met haar vriend Patrick woont ze nog niet samen. Haar leven is vrij simpel, tot ze haar baan kwijtraakt. Het kasteel in het dorp begint een eigen eetgelegenheid en het cafe waar ze werkt loopt niet goed. Haar baas laat weten dat ze de volgende dag niet kan komen. Louisa gaat een beetje moedeloos op zoek naar een nieuwe baan bij het arbeidsbureau en komt uiteindelijk bij Will terecht om hem te helpen, Will zit namelijk in een rolstoel.

Moyes schrijft dit boek bijzonder mooi, het verhaal is heel ontroerend. Will is zijn grootse leven kwijt omdat hij in een rolstoel is beland. Louisa moet dit met ledeogen aanzien. Will zou er juist bovenop moeten komen volgens haar, weer gaan leven. Samen met Will's verzorger Nathan probeert ze hem op andere gedachten te brengen.

Het verhaal oogt op het eerste gezicht dus nogal heftig. Er zit veel diepgang in, maar deze wordt met luchtige humor afgewisseld. Zowel Louisa als Will hebben een aparte soort humor, waardoor je tussen de ontroerende momenten weer moet lachen. Ze zijn heel verschillend qua persoonlijkheid, dat maakt het ook erg leuk. Vooral Louisa is een karakter waar veel mensen zich denk ik wel kunnen inleven. Ze kiest voor een simpel leven, terwijl ze zoveel meer zou kunnen doen.

Alle lovende recensies kan ik dus zeker beamen. Het boek heeft onwijs veel diepgang en is op sommige momenten een tranentrekker, maar door de humor tussendoor zorgt het voor een hele goede balans. De schrijfster heeft die balans tussen heftig en luchtig bijzonder goed kunnen vinden. Wat mij betreft is het zeker een aanrader. In het begin is het even wennen omdat er twee verhaallijnen door elkaar lopen, daarna leest het snel weg. Leuk detail: enkele hoofdstukken worden vanuit Will's verzorger Nathan, Louisa's zus Katrina of Will's moeder geschreven. Hierdoor krijg je geen moment genoeg van het boek en lees je het binnen no-time uit. Fantastisch boek met meerdere perspectieven.

Meer recensies van Paula Heeger