"Het meesterstuk" = een meesterstuk!

Peggy Geens 13 juni 2021
Dit ogenschijnlijk eenvoudig maar prachtig verhaal gaat over een compleet ontwrichte familie waarbij de onderlinge relaties van de familieleden op een overtuigende manier wordt weergegeven.
Ontrouw, rivaliteit tussen broers, verlies van een kind, rouwverwerking, gemis van een vaderfiguur....alle mogelijke thema's komen aan bod.
dit boek is gebaseerd op de opera van Mozart, Don Giovanni en is net als de opera opgedeeld in 3 hoofstukken waarbij telkens 1 persoon de hoofdrol speelt.. Persoonlijk vond ik het tweede deel waar de ziekte en het overlijden van de dochter beschreven wordt, het sterkste.

bijgebleven:
"....Wrakhout, denkt Ellen - we zijn aangespoeld op het strand en de golven die ons hier brachten, prachtige, gelukkige en sterke golven vol passie, zijn allang teruggezogen in de zee en zijn niet meer te horen..."

"...Ellen heeft ergens gelezen dat werkelijke wanhoop nooit langer duurt dan twee dagen, want daarna begint de mens te eten..."

Anna Enquist weet als psychoanalytica de thema's perfect uit te diepen door gebruik te maken van een rake beeldspraak en pure ongecensureerde emoties.

een boek om te lezen en te herlezen!

Meer recensies van Peggy Geens