Aangrijpend

Petra Wiggers 24 maart 2024
Een aangrijpend verhaal. Ik ben tweemaal opnieuw met dit boek begonnen. In eerste instantie vond ik het verhaal zo verdrietig dat ik niet verder wilde lezen. Maar na het lezen een paar vrolijke boeken kon ik het toch niet laten om weer aan dit boek te beginnen. Ik ben blij dat ik het boek gelezen heb. Het is zo goed geschreven. Je ziet het gezin zo voor je. De gewelddadige vader, de onzekere moeder, het mongoloïde broer tje Joahnnes. Elias die alleen maar zijn best doet om zijn ouder te ontlasten vanaf het moment dat zijn broertje Johannes geboren is. Zijn vader, die zijn eigen weg gaat en steeds gewelddadiger wordt. Vader is perfectionist en schaamt zich voor Johannes. Wil eigenlijk niets met hem te maken hebben. Zijn moeder, die het gezin niet aankan en zich volledig richt op de hulp van Elias.
Elias probeert naar buiten toe niets van de problemen binnen hun gezin te laten merken. Op school en naar de buren toe moet het een goed draaiend en gelukkig gezin lijken. Door toeval krijgt hij contact met een oude vrouw, Eva, bij wie hij zich langzamerhand thuis gaat voelen. Hij vertrouwt haar en hij voelt dat hij haar alles kan vertellen. Wanneer plotseling de kinderbescherming thuis op de stoep staat realiseert Elias zich dat zijn vertrouwen beschaamd is.

Meer recensies van Petra Wiggers