"Lichter dan ik" moet je lezen !

Petra Wiggers 06 juni 2023
Ik was al eerder in het boek begonnen, maar de vele moeilijke Indische woorden hielden me tegen.
Toen werd het boek gekozen door een lid van onze leesclub. Dus weer begonnen. Het boek pakte me na een aantal bladzijden en toen in één ruk uitgelezen. Wat een triest verhaal.
Isah een jonge Javaanse vrouw. Haar moeder en tante besluiten dat ze uitgehuwelijkt moet worden. Isah is 16 jaar. Maar Isah besluit in plaats van uitgehuwelijkt te worden op zoek te gaan naar een Hollandse man. Ze loopt weg van haar moeder en krijgt een realatie met Gey. Ze wordt de njah van Gey. Ze bestiert zijn huishouden en deelt het bed met hem. Ze hoopt steeds dat Gey met haar zal trouwen. Zeker als ze twee dochters van hem krijgt. Pauline en Louise.
Maar Gey gaat terug naar Nederland om daar met zijn verloofde te trouwen. Hij laat Isah zitten met haar twee dochters. Een ander Nederlands gezin adopteert haar dochters en dan begint de ellende voor Isah. Ze wordt in die familie aangesteld als baboe en moet daar zorgen voor twee jongens en haar geadopteerde dochters. Ze mag onder geen voorwaarde laten merken dat zij de moeder van haar dochters is. Isah krijgt het steeds moeilijker. Ze wordt als "vuil" behandelt maar omdat ze dicht bij haar dochters wil blijven, blijft haar geen andere keuze.
In dit boek lees je hoe in de vorige eeuw de Inlandse vrouwen werden behandeld door het overgrote deel van de Nederlandse mannen. Een aangrijpend boek dat je zeker bij blijft.

Meer recensies van Petra Wiggers