Een boek dat me zeker bij blijft.

Petra Wiggers 27 november 2023
Een verhaal dat is gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen.
Het boek heeft verschillende verhaallijnen. Die van de hoofdpersoon Katharina. Van Helena, haar moeder en Peter, de man van Katharina.

Het boek begint met de aankomst van Katharina en Peter op Texel waar ze een weekend gaan doorbrengen. Een verjaardagscadeau van Peter aan Kat. Nog in de auto biecht Peter aan Kat op dat hij een andere vrouw heeft ontmoet. Hij houdt van Kat, maar Kat heeft zich tijdens hun hele huwelijk nooit helemaal aan Peter gegeven. Daar heeft Peter steeds meer moeite mee legt hij Kat uit. Kat schrikt hier natuurlijk heel erg van. Kat is zwanger van hun eerste kind. Jaren hebben ze op een kind gehoopt. Nu is Kat zwanger en heeft Peter een ander.

Door het opbiechten van Peter begint het verhaal over de moeilijke jeugd van Katharina. Over een lieve vader en een oma waar Kat gek op is, die in hetzelfde jaar overlijden.
Kat blijft over met haar moeder die Kat geen liefde kan geven. Kat verlangt naar haar moeder maar wordt steeds teleurgesteld. Tijdens haar jeugd neemt een goede vriendin van Kat, waar ze echt dol op is, opeens afstand van haar. Kat denkt dat alles aan haar ligt.

Na jaren vertelt moeder (Helena) zo langzamerhand toch wat er in haar verleden is gebeurd. Het gaat vooral over dat gedeelte van haar verleden dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Kat gaat door die verhalen meer begrijpen hoe ook haar leven in elkaar zit.
Kat wil meer weten en gaat ook op zoek naar het verleden van haar moeder op Texel.

Wat ik nooit geweten heb is dat er aan het einde van de oorlog door de krijgsgevangen Georgiers een grote slachting plaatsvond onder de Duitsers die daar nog gelegerd waren.
Weer een stukje geschiedenis geleerd.

Ik vond het een bijzonder boek en ben blij dat ik het gelezen heb.
Inderdaad was het einde van het boek een beetje warrig. Maar ik vond het verhaal zeker 4 punten waard.

Meer recensies van Petra Wiggers