Aardig verhaal

Petra Wiggers 05 december 2023
Van Monika Peetz had ik eerder met veel plezier "Dinsdagvrouwen" gelezen. De schrijfster beviel me. Ik was dus er benieuwd naar het boek "Zomerzussen".
De eerste plm. 50 bladzijden vond ik erg langdradig. Ik wilde bijna stoppen met lezen, maar koos ervoor om eerst een paar recensies op het boek te lezen. Omdat de recensies toch redelijk positief waren ben ik verder gaan lezen en nu ik het boek uit gelezen heb, vind ik het toch een aardig boek.
Van de vier Zomerzussen lees je het meeste over Yella, op één na de oudste zus.
Yella is getrouwd met David en heeft twee zoontjes. Zij wonen in Berlijn. David is huisman, probeert een tweede roman te schrijven wat niet erg lukt. Yella wil alles perfect hebben, werkt buitenshuis en zorgt ook thuis bijna voor alles omdat David tijd moet hebben voor zijn roman.
Dan komt er plotseling een uitnodiging voor de vier zussen, Doro, Yella, Helen en Amelie . Ze worden door hun moeder uitgenodigd om een paar dagen naar een zomerhuis in Bergen aan Zee (NL) te komen.
In de uitnodiging staat geen reden. Dat horen ze allemaal van hun moeder als ze in Bergen aangekomen zijn.
De zussen leiden alle vier een druk leven dus komt de uitnodiging niet echt op het goede moment. Maar moeder heeft een nogal overheersend karakter dus de zussen moeten wel. Afzeggen is niet aan de orde.
In Bergen aan Zee proberen alle zussen er wat van te maken. Veel herinneringen komen boven. Het ongeluk en overlijden van hun vader, de laatste keer dat ze in Bergen waren, speelt een grote rol.
De bekendmaking van hun moeder waarom de zussen moesten komen zorgt voor grote onrust die dagen.
Al met al een dus toch een aardig boek. Lekker ontspannen.
Het leuke van dit boek vond ik hoe de Duitsers naar de Nederlanders kijken. Typische Nederlandse hapjes en gebruiken komen aan de orde. De stroopwafels, tompouce, blokjes kaas, krentenbollen. Grappig om te lezen.
Geen topper dit boek maar een aardig verhaal.

Meer recensies van Petra Wiggers