De schaduw van opa.

Pioen 31 augustus 2020
Lucia is de schrijver dan dezedebuutroman. 'Niemand zoals hij' verscheen in januari 2020 bij Uitgeverij Ambo|Anthos. Deze roman werd genomineerd voor de Hebban Debuutprijs. Van den Brink studeerde Japans en Journalistiek aan de Universiteit Leiden. Ze traint karate op hoog niveau.
Het boek vertelt het verhaal van Rinke, kleindochter van een opa, die karate beoefend en de diagnose ALS heeft gekregen. Hij is op dat moment al een poos in Japan, als Rinke ‘zomaar’ dagboekfragmenten van hem ontvangt. Toevallig is zij dan net ontslagen. Dit maakt dat ze tijd heeft om te lezen, haar leven te overdenken en opa achterna te gaan. Ze leert daardoor veel over zichzelf.
Opa heeft van kinds af aan al last van dwangneuroses, dit blijkt in het contact met zijn dochter een struikelblok. Hij heeft geprobeerd ze onder controle te krijgen, maar dat is hem niet gelukt.
En leuke rol in het boek is weggelegd voor Greet, de ‘vriendin’ van opa. Zij brengt wat luchtigheid en humor in het verhaal.
Het verhaal leest vlot, er zitten Japanse- en karate weetjes in het boek verwerkt. De ziekte van opa, het verband met hun familiegeschiedenis, de afstand tussen mensen en loslaten, het zit allemaal in het boek verwerkt. Toch was ik niet onder de indruk. Het is allemaal wat vlak en de karakters worden niet diep uitgewerkt.
Ik las meerdere debuten van de longlist. Dit debuut, hoewel zeer goed leesbaar, komt bij mij niet hoog op de ranglijst. Daarvoor moet Lucia nog iets doorgroeien in het beschrijven van de karakters. Ik zie zeker wel potentie in haar schrijfstijl. Nu is het nog een beetje teveel: schraap een paar verhalen bij elkaar.

Ik geef 3 sterren
Pioen augustus 2020.