De moed van het weesmeisje

Rachel van der Lee 04 februari 2020 Auteur
Het is 1916 en de villa is veranderd in een militair ziekenhuis. Marie heeft het beheer van de fabriek op zich genomen terwijl Paul zich aan het front bevindt. De dochters van het huishouden zorgen samen met het personeel voor de gewonden. Ze houden hoop, tot triest nieuws hun oren bereikt: Maries zwager is aan het front omgekomen en Paul is als krijgsgevangene in handen van de Russen.
Terwijl Marie worstelt om het erfgoed van het gezin te behouden en de hoop op een hereniging met Paul niet op te geven, komt Ernst von Klippstein naar de villa. En hij lijkt erg op Marie gesteld te zijn…Het is 1916 en de villa van de familie Melzer is veranderd in een militair ziekenhuis. Marie heeft het beheer van de fabriek op zich genomen terwijl Paul zich aan het front bevindt. De dochters van het huishouden zorgen samen met het personeel voor de gewonden. Ze houden hoop, tot triest nieuws hen bereikt: Maries zwager is aan het front omgekomen en Paul is als krijgsgevangene in handen van de Russen.
Terwijl Marie worstelt om het erfgoed van de familie te behouden en de hoop op een hereniging met Paul niet op te geven, komt Ernst von Klippstein naar de villa. En hij lijkt erg op Marie gesteld te zijn…

Het vervolg op het meeslepende drama: "het weesmeisje" leest net zo vlot weg. Een stukje historie over de eerste wereldoorlog en wat er zich in die tijd zomaar had af kunnen spelen in een rijke familie, die een textielfabriek runde. Al vond ik het verhaal op de achterflap niet helemaal overeenkomen met de inhoud met betrekking tot sommige relaties van de mensen onderling.
Met precies genoeg beschrijving van de omgeving en de personages komt het verhaal echt tot leven en is het net of je het zelf mee beleefd. Toch vond ik het eerste boek mooier maar daar zullen de meningen verdeeld over zijn. De nieuwsgierigheid naar een volgend deel is er gebleven. Ik heb het heel graag gelezen.

Meer recensies van Rachel van der Lee