jeugdsentiment

Ramonaleest 27 augustus 2020
Voor mij is de cover van dit boek alsof ik terug in de tijd ga. Ik verslond als jong meisje de Jubelientje boeken. Wat was het fijn om dit weer voor ogen te krijgen. Nog leuker om te zien was dat mijn dochter na het zien van de cover meteen in het boek begon te lezen. Dan maakt mijn moeder/boekenhart een sprongetje.

De cover bestaat uit allemaal prentjes van Jubelientje. Allen even vrolijk van kleur en meteen een eyecatcher als je het mij vraagt.

Het boek bevat 40 Jubelientje verhalen die al eerder verschenen zijn in de bekende boeken. Hans Hagen heeft deze bundel gemaakt omdat hij in 2020 veertig jaar schrijver is.

Heerlijk om weer in het leven van Jubelientje te mogen duiken samen met haar oma en niet te vergeten Dirk-Jan.

De avonturen die ze beleven zijn eigentijds. Ze zijn voor iedereen van toepassing. Ze zitten vol met spanning, humor, vriendschap en de nodige levenslessen. Er komen verschillende emoties aanbod, waardoor het allemaal wat meer diepgang krijgt.

De onvoorwaardelijke liefde tussen oma en Jubelientje raakt je als lezer keer op keer. Niets komt er tussen die twee.
De situaties die we lezen zijn er die ons in het dagelijks leven ook overkomen. Dit maakt het boek echt en kunnen we het ons visualiseren.

De zinnen hebben een fijne lengte en de hoofdstukken zijn niet te lang. Daardoor zijn deze verhaaltjes ook te lezen door beginnende lezers. Maar natuurlijk zijn ze ook leuk om voorgelezen te worden. Ieder stukje tekst wordt afgewisseld met een mooie illustratie.

De illustraties van Philip Hopman passen goed bij de verhalen die Hans Hagen ons geeft. Zwierig, kleurrijk en levensecht.

Ons favoriete verhaaltje uit deze bundel is ‘Geheimtaal’. Mijn dochter praat ook soms in haar eigen taal en ze vond het erg leuk om terug te lezen dat Jubielentje en Dirk-Jan dat ook doen. En dat zelfs oma erin mee gaat. Want dat doet onze oma niet… Wat is de oma van Jubelientje gaaf!

Meer recensies van Ramonaleest