Advertentie

‘Aladdin is nooit naar school geweest maar zijn vader heeft hem leren lezen. Ze hadden één boek in huis en dat was genoeg want het was het mooiste boek. Het ging over Istanbul, over de sultans en de paleizen. Er stonden platen in, zo schitterend….’

Aladdin en de wonderlamp, Sinbad de zeeman, Ali Baba en de zeven rovers, alle drie bekende verhalen uit de ‘Duizend-en-een-nacht’-verhalen, de Arabische sprookjes. Verhalen uit film, strip of sprookjesboek met mysterieuze, oosterse omgeving.
Mysterieus, dat blijkt ook het verhaal te zijn over Aladdin te zijn zoals in goudopdruk op de omslag van deze bijzondere bewerking staat.

De Aladdin, volgens de bewerking van Sjoerd Kuyper, droomt van een sprookjesachtige toekomst zoals 400 jaar geleden. Een toekomst waarvoor hij, voorheen geitenhoeder, veel te arm is. Hij kwam met zijn moeder uit de bergen, in de stad zou werk zijn, dus geld. Dit geld, een briefje van 200 lira vliegt dan plots in handen van Aladdin. Nu kan hij een droom waarmaken: een kaartje kopen voor het Topkapipaleis. Het paleis van 400 jaar oud waarin de prinses woonde. Hij, ‘zo mager als een tandenstoker’, maakt kennis met een doorzichtige fles, veegt het stof van het etiket en poef! een djinn, de geest met mopjes is figuurlijk en letterlijk uit de fles. Aladdin slaat aan het wensen. Zijn moeder tracht hem bij zinnen te krijgen, maar waarachtig zij klopt toch aan met Venuskooltjes en Vogelrok. De kennismaking tussen de wonderschone prinses BB en de jongen in de wolken lukt als toverslag bij heldere nacht. Pracht en praal verschijnt, ogen hangen uit kassen, tapijtjes vliegen, een tovenaar uit ‘duizend-en-één-horizonnen’ ziet 400 jaar terug en een grootvizier is de zwartkijker in de liefde en de pot met goud. Totdat een tellende kikker weer wordt ingezet….

De moraal na iets wat op een samenvatting lijkt: lees deze schitterende bewerking van Aladdin in heden en verleden. Een kleine zoektocht leert dat er geen zekerheid is over ontstaan en herkomst van deze vertelling. Sjoerd Kuyper heeft een moderne bewerking doch ook met authentieke elementen geschreven. Meermalen schiet je in de lach om taalvondsten. Door de soepele rijke schrijfstijl met heerlijke dialogen leest het vlot en ook zalig voor. De boodschap die in ieder sprookje is verwerkt, is behouden; ieder hoofdstuk bevat een leermoment.

Daarnaast en niet in het minst: lay-out, omslag en illustraties. Ieder hoofdstuk is voorzien van een paginagrote illustratie door een topillustrator. Ze passen allemaal bij de tekst en de namen staan Arabisch vermeld op de schutbladen. De tekst loopt vanzelf door en tijdens het lezen bemerk je niet dat een andere illustrator de bijpassende afbeelding heeft ontworpen. Een topprestatie. De uitgeverij heeft met ook deze klassieke uitgave alles ingezet om een prachtboek te creëren. Schrijfplezier, illustratiekunst, de kunst van vormgeving, alles samen in een verhaal spelend met tijd over de beroemde Aladdin en zijn hulpvaardige geestige djinn. Aanrader.

Reacties op: Schitterende bewerking in rijke schrijfstijl

2
Aladdin - Sjoerd Kuyper Kuyper Kuyper
Jouw boekenplank Jouw waardering
Jouw recensie   Schrijf een recensie
? Onze partners
E-book prijsvergelijker