'Krijg nou roest!': diversiteit, rolpatronen en fantasievolle humor

rbbrleest 16 september 2020
‘Elke morgen haalde de ridster twee verse bruine bolletjes voor bij het ontbijt. .. Het was er altijd druk en als je in zo’n rij staat te wachten, dan hoor je nog wel eens wat en dat is nooit weg voor een ridster.’

‘Avonturen van de dappere ridster’ is een boek vol verhalen die je los van elkaar kunt lezen. Ze gaan over problemen of bang zijn voor iets uit het dagelijks leven, maar dan net een tikje anders. De verhalen vormen door de hoofdpersoon één geheel, maar ook komen in het ene verhaal personen terug uit een ander verhaal in een opmerking of als bijrol.
Ooit was deze stoere ridster op een racefiets zelf een hoofdpersoon in een paar verhalen, nu heeft ze haar eigen ridsterblauwe boek met prachtige illustraties. Illustraties met net dat ene detail waardoor een avontuur een extra emotie krijgt.

De verhalen bieden opening tot gesprek en hebben beeldende grappige passages. Je ziet een leeuw letterlijk plaatsnemen in een tram of een staatshoofd achter de bosjes duiken. Aandacht voor elkaar komt op een vanzelfsprekende wijze aan bod. Een helpende hand bij ouderen, dieren, pesten, angst of een mening, zodra de ridster het ter ore is gekomen, bedenkt ze een praktisch plan. De ridsteractie over de verliefde bakker is ontwapenend, zo mooi deze liefde. De praktijkles van de ridster is een geweldige aanpak voor een pestprobleem. Sprookjesachtige sferen beleven we door bijv. Ferdinand het levende standbeeld en een reus die een emmer ranja drinkt. Ahmed is de stabiele factor, maar lang bij hem blijven kan de ridster nooit, want ‘een ridster heeft altijd wat te doen’. Totdat een ontroerend verhaal over een gestolen schilderij langskomt, ineens zien we een zachte kant van deze stoere dame in harnaskledij; er is een kind met verdriet en dan heeft ook zij de tijd.
Soms gaat de ridster even gezellig op de koffie bij een oude tante. De ridster is dan ineens helemaal ondersteboven van iemand met ‘wimpers als gordijnen’. Zouden er nieuwe avonturen aanbreken? Zeg nooit tegen een ridster dat iets niet lukt!

Verhalen met een kwinkslag en een moraal die door de ridster eigenhandig wordt getufd, want een preker wil ze niet zijn. Ze helpt mens en dier in nood in de werkelijke en de fantasiewereld. Problemen bespreken en oplossen doe je samen. Als fietsende ridster plakt ze zelf de lekke banden, heeft geen tijd voor afspraakjes en heeft een zwak voor ieder die aandacht nodig heeft. Je zou je bijna afvragen of je als jongen ridster mag worden. Vast wel, iedereen hoort erbij, iedereen is hetzelfde. Een heerlijk verfrissend personage beschreven door Janneke Schotveld en reusachtig mooi en grappig geïllustreerd door Milja Praagman.
‘Krijg nou roest’, een aanrader!
Voorlezen en zelflezen vanaf 7 jaar.

Meer recensies van rbbrleest