Een kettingreactie in een origineel stapelverhaal

rbbrleest 11 december 2019
Dank je wel! Drie kleine woordjes die zoveel kunnen betekenen. Woordjes die een dag een glimlach kunnen geven. De toren, flat dus, valt samen met de titel eerder op dan de personen die dit bijzondere prentenboek hebben ontworpen. De belettering zegt misschien iets over de makers?

Als je het boek ziet liggen: pak het eens op en ga vervolgens de voor- en achterkant tegelijkertijd bekijken. Een lijntjespuzzel ontstaat.
Door op advertenties lijkende affiches worden de bewoners van deze flat een eerste keer aan de lezer voorgesteld. De tweede voorstelronde is na het opslaan van de eerste pagina’s, een hilarische kettingreactie. Zeer beeldend weergegeven, zalige tekst.

Daarna volgt de kettingreactie in stukjes beeld nog een keer. In de tekst meer dialoog en uitleg.
Dit stapelverhaal begint klein en wordt in volgorde van de eerste bladzijden opgebouwd. Een klein bedankje groeit uit tot een enorme stapeltaart en ‘dank u wel’ met er in verwerkt de eigen specifieke kenmerken van alle personages.

Een sneeuwbaleffect ontstaat door het ‘wie goed doet, goed ontmoet’ en is vast in een ander boek verwerkt, maar dit boek ‘dank je wel’ is zo origineel leuk en goed dat het bij vaak (voor)lezen steeds weer nieuwe details zal laten ontdekken.

Een boek waarvan het plezier afspat. Let op details, bijv. de paginanummering bovenaan. Voorwerpen die in herhaling terug te zoeken zijn. Een boek waardoor je spontaan weer door een sleutelgat kijkt. Veel voorwerpen te benoemen. Een tekst waarbij je als lezer of juist als toehoorder goed moet opletten om personen oftewel de puzzel goed te plaatsen. En de moraal van het verhaal, bedank eens een keer, omdat er dan een prachtig nieuw verhaal kan ontstaan door en met allemaal verschillende bijzondere gewone mensen.

Het boek viel mij in Antwerpen op toen we op weg naar een andere hal erlangs liepen. Een spontaan geanimeerd gesprek ontstond met twee bescheiden maar o zo getalenteerde heren. Een speciale signering in nu mijn exemplaar: Dank je wel Stefan Boonen en Jan van Lierde voor ‘alsjeblief’! Het smaakt steeds beter. Het smaakt naar meer!

Meer recensies van rbbrleest