Onherbergzaam ingesloten tussen toen en later

rbbrleest 17 augustus 2020
Dit boek over een eiland aan zee moest door het direct aansprekende omslag mee naar 'ons eiland' aan de Franse westkust. Beide een fictief eiland. Het ene onherbergzaam, het andere een tweede thuis. Aan zee waar ongestoord verhalen worden verslonden lukte het niet direct om meegevoerd te worden als meeuwen op de wind die ook over de Berenrug zeilen. Ik heb mij afgevraagd waarom, Ellie het jonge meisje uit dit boek voelt zich niet gelukkig op haar eiland, ik daarentegen zeer.

Echter, eenmaal begonnen in dit historisch dystopische verhaal blijft het als die terugkerende golfbeweging van het water in je gedachten terugkomen. De volgende morgen op de veranda in de eerste zonnestraal met echte koffie - niet de namaak van De Berenrug - een gat geslagen in dit stevig in elkaar zittende verhaal dat begint met een scheepsramp. De twee jonge Vlaamse broers overleven en strompelen het schipbreukelingeneiland op.

'De dageraad duwde de nacht over de rand. .. De baaien aan weerszijden van het strand, de kliffen, de zoom van de grasheuvels, de stenen rug van een oud gebergte, de duinen in de verte. Boven hen, op de klifrand, verschenen mensen. .. Dat zijn er geen van ons, zei de jongen. Die zijn van hier.'

Daarna ziet Ellie tien jaar later een schip voorbij varen tot het 'een krasje op een tinnen plaat' is geworden. De vuurtoren doet zijn werk. Zij geeft les. Een niet pratende vriend, de groeveschilder. Het eiland waar geen bomen meer zijn, nauwelijks zaad om te zaaien, ondergrondse tuinen, de soutane en de dokter met middeltjes, boeken over de wereld erbuiten verdwijnen, schaarste heerst, gedraai en bedrog, geen baby's meer, er mensen een in nood gekozen uitweg nemen. Ellie wil weg. Er lijkt een alternatief voor te doen om de Parijse boulevards of de krijtrotsen uit de Oort' atlas te gaan zien.

Zo beeldend echt geschreven dat je vanzelf de route in een atlas van Nieuwpoort naar kaap Ursus gaat opzoeken. Ergens in de Atlantische Oceaan ten noorden van Groot-Brittanniƫ. Ursus dat verwant is aan het gebergte. Een knap geconstrueerd, gedetailleerd werk met onderhuidse spanningen uit vervlogen of komende tijden. Lezen en thema's overdenken.

Meer recensies van rbbrleest