Een ketting van woorden verhalen over vroeger

rbbrleest 03 oktober 2020
'Zo las ik me een weg door de wereld': woorden die voor een lezer herkenning zullen geven, herinneringen zullen oproepen. Dit bewerkstelligt Van Dam direct in zijn voorwoord 'Vroeger is overal' en 'Het aantekeningenboekje'.

Een aantekeningenboekje: het mijne zat een beetje vol de laatste week. Gisteravond kwam er ruimte door dit geschenk uit te lezen. Vele gedachten vlogen van hot naar her (waar komt dit stukje taal vandaan zoals 'de kop van Jut'?) en notities werden gemaakt. Ruimte. Persoonlijke herinneringen van Van Dam die de mijne opriepen. De geur van meel, het verstoppertje spelen in de bakkerij was hèt onderdeel van jouw feestje, allen wit naar huis. Die opa met zijn Leen van Piet. Indiaantje spelen over het hele dorp en 'Daar komen de Russen' was een bekende uitspraak. Het lijkt kortgeleden, inmiddels is veel geschiedenis. Ook kinderen van nu kunnen al een heel stuk vroeger met zich meedragen. Vroeger, geschiedenis die inderdaad bij jezelf begint.

Door een ketting van verhalen reizen we als lezer terug in de tijd. Door het ene verhaal te vertellen wordt een andere anekdote of feit opgeroepen. Voorouders vertellen, sommigen schrijven iets op. Gelukkig heeft Anton de Kom het wel gedaan. Zingen over helden op Koninginnedag bij de bejaarden, maar wie zaten achter die namen? Mooi en goed is dat door het lezen van 'De diamant' kinderen nu al horen over De Kom, vroeger hoorde je daar niet of nauwelijks over.

Emigratie, taal, koloniën, ridders, kunst, prehistorie, het komt allemaal voorbij en dat in een geschenk waar je beperkt bent in aantal bladzijden! Er is samenhang. Door associatief denken verbinden woorden en namen de verhalen. Wie eerder werk heeft gelezen, herkent w.s. iets. En die diamant? Lees het!

Een zeer leesbaar geschenk over plaatsen waar je terecht kunt komen in je leven, waar je veilig wilt wonen en als bonus welkom kunt voelen. Ja, vroeger is overal. Vroeger begint nu!
Vroeger, wat heb ik meegenomen naar nu?
Had ik het advies van mijn oude meester moeten opvolgen, een aantekeningenboekje? Dé tip. Feiten verbinden verhalen. Verhalen van iedereen. We zijn allemaal familie. Alles is van iedereen.

Meer recensies van rbbrleest