door een boek herken je een straat

rbbrleest 30 december 2019
Een boek brengt je door een verhaal op nieuwe plaatsen, leert je andere inzichten kennen of geeft bijv. een bevestiging van wat je ervaart.
Deze biografie van een volksstraat laat je wandelen in een boek!
Hoe leuk dat is ontdekten we een paar weken terug.

Op een donderdagmiddag de trein in naar Amsterdam-Oost. De derde stop was een bezoek aan @javabookshop in de Javastraat, de Indische buurt. Na een blik op het badhuis en de Berlageblokken eerst naar de boekwinkel.
Een prachtige sortering, mooie literatuurkasten en tafels met recent werk. Een heerlijke keuze aan kinder/jeugdboeken en met een frontale presentatie van informatief en prentenboeken. Over vele ondernemers lees je in het boek, maar zij zijn ook actief op instagram met fijne tips.

De Javastraat, het boek, geeft duidelijk weer hoe een wijk, een straat, positief kan veranderen in de tijd. De straat is een diversiteit aan culturen in soorten winkels en bewoners. Kleurrijk. Hip naast oud. Zoveel talen. Je wijst elkaar gebouwen en namen aan of je er ooit hebt gewoond maar duidelijk herkent uit het boek. Een compleet dorp in een stad.

De Javastraat, met een lengte van één km, geeft mij meerdere prettige 's-avonds-late-leesmomenten. Een samenleving met vriendschap en geruzie, lagere inkomens naast nu ook 'hipsters', feitjes, voor- en nadelen - alles is door Maxime Smit in een fijne schrijfstijl beschreven. Vele interviews en gesprekken, tekeningen, onderzoek, foto's, een literatuurlijst. Zonder het op dat moment te beseffen, neem ik een foto van Café Gijs, het staat getekend op de omslag. Een bijzonder boek, zo er maar één Javastraat is. Een boek waarin je kunt ronddwalen.

Meer recensies van rbbrleest