goed verhaal mbt sociale media

rbbrleest 21 december 2020
Iris en Flo zijn zussen. Ooit maakten ze samen een video waarin ze cupcakes bakten en die video vonden zoveel mensen leuk, dat Iris hiermee door ging. Iris is daardoor zelfs beroemd geworden in Nederland. Meiden willen met haar op de foto en als dat gebeurt, moet Flo altijd wachten, naar haar kijkt niemand. Ze voelt zich vergeten.

‘Op mijn telefoonscherm zie ik dat het halfvijf is. Iris heeft al twee nieuwe broeken en een top gekocht. Ik heb nog niets. En we gingen winkelen voor mij. Het is míjn verjaardagsfeestje morgen. Niet dat van haar.’

Zelfs voor haar eigen ouders draait het leven thuis altijd om Iris en haar YouTube-kanaal. En als haar moeder en Iris nota bene op haar verjaardag op vakantie naar Ibiza gaan is de maat vol voor Flo.
Flo is jaloers. Altijd die vlog. Altijd Iris eerst en zij mag ‘nooit’ iets. Totdat Flo iets ontdekt en ze iets doet dat niet door de beugel kan. Iris zegt niets meer tegen Flo. Hoe gaat dit verder?
Is bekend zijn wel zo leuk? Welke prijs betaal je hiervoor?

Omgaan met sociale media, een thema in een geheimboek, waarvan kinderen echt iets kunnen leren. Een goed verhaal in een vlotte schrijfstijl van Myron van der Velden voor een brede doelgroep. Dat het leven van beroemdheden niet alleen maar geweldig is, laat dit verhaal op toegankelijke wijze zien. De vele volgers op sociale media zijn niet alleen leuk, maar schept ook verplichtingen. Misschien vertellen ze ook niet alles in het openbaar? Kinderen kunnen zich door het leven van de YouTube-ster afvragen hoe zij met sociale media omgaan. Wat weten zij van internet en privacy? Hoe en op welke media zijn zij actief? Hebben zij voorbeelden waaraan ze zich spiegelen?

Een eigentijds verhaal met aandacht voor verschillende emoties in de basisschoolleeftijd. Ook in dit geheimboek wordt de tekst afgewisseld met de fijne bijpassende zwartwit tekeningen van Ivan en Ilia. ‘Het geheim van de YouTube-ster’ is een verhaal waardoor kinderen, maar ook ouders en docenten het juiste gebruik van internet en de mogelijke gevolgen van sociale media bespreekbaar kunnen maken. Misschien ook wel de vraag kunnen stellen: waarom neem jij overal, echt overal, je telefoon mee naar toe? Aanrader.
Vanaf ong. 8 jaar.

Meer recensies van rbbrleest