Een wonderbaarlijk verhaal voor iedere leeftijd

rbbrleest 01 oktober 2019
Antoine de Saint-Exupéry schreef in 1943 ‘Le petit prince’, een verhaal over de volwassenen die het kind in zichzelf vergeten. Er zijn door de jaren heen al vele vertalingen verschenen, maar ‘Het wonderbaarlijke verhaal van de kleine prins’ van Tiny Fisscher en Mark Janssen is de eerste die speciaal voor kinderen is hertaald.

De verteller van het boek, een piloot met vliegpech boven de Sahara, ontmoet daar de kleine prins, een jongen met goudkleurige haren en sjaal. Terwijl de piloot probeert zijn vliegtuig te repareren, vertelt de kleine prins over zijn eigen planeet en de reis naar de Aarde.
Op zijn planeet heeft hij drie vulkanen en één roos waar hij erg van houdt. Hij verwondert zich dan ook over de mens die vijfduizend rozen tegelijk kan kweken maar geen liefde kent.

Het Franse origineel is ooit voor volwassenen geschreven met ook volwassen taal. De zinnen die voor een kind ingewikkeld overkomen heeft vertaler Tiny Fisscher opgespoord en in een nieuwe mal gegoten. Sommige details heeft ze aangepast aan haar publiek, bijvoorbeeld de dronkenlap uit het origineel die nu de slaapkop is.
Met de jij-vorm spreekt ze de jongere lezer aan en verduidelijkt ze de boodschap die De Saint-Exupéry in het verhaal verpakt had met behoud van het filosofische tintje. We moeten beter voor onze aarde zorgen en beschermen tegen gevaar omdat ze stuk kan gaan.

Illustrator Mark Janssen verzorgde de afbeeldingen die natuurlijk bij dit boek horen. In plaats van alleen de originele tekeningen over te nemen, zoals de olifant in de boa, heeft hij de vrijheid gekregen nieuwe prenten te creëren. Het levert vele kleurrijke bladzijden op met voor wie goed kijkt fijne details. Met kleur en aquareltechniek worden de tekeningen mooier in zijn handen: de apenbroodboom omvat nu de hele planeet en de gouden sjaal van de prins spat van het papier af.

Het duo Fisscher en Janssen heeft een wonderbaarlijke vertelling en kleurenpracht gemaakt van ‘De kleine prins’. Een uniek ‘wonderbaarlijk verhaal’!

‘Je hoeft maar naar de sterren te kijken en je zult ontelbare rinkelbelletjes horen lachen.’

Voor deze bespreking is de Franstalige versie uit 1961 en een eerder in het Nederlandse vertaalde uitgave gelezen. Deze zijn naast de prachtige jeugduitgave gelegd.
Vanaf 7 jaar, het verhaal groeit met je mee.

Meer recensies van rbbrleest