junior detective met humor

rbbrleest 07 juni 2020
De vrienden Charlie en Giovanni houden van geintjes. Ze houden tijd over en school is een prima plek voor hun speciale ‘operaties’.
‘Onze laatste operatie was niet helemaal volgens plan gegaan. Het idee was zo simpel: vul de auto van een leraar helemaal met pingpongballetjes. .. Er kon niks misgaan. Tenminste dat dachten we.’
Een auto vol pingpongballetjes!
Toch is niet iedereen verheugd als een operatie is geslaagd en daardoor komen ze wekelijks voor een gesprek bij de directrice. ‘De Rhino’ reageert na deze actie minder mild dan verwacht en dat komt omdat ze de verkeerde auto hebben gevuld!

De directrice vindt dat zij niet voldoende uitdaging hebben. Gio moet gaan helpen bij de daktuinplannen van een lerares. Charlie wordt een speciale begeleider van de jongere Salomé, een slimme detective. Zij is een meisje dat wordt ingehuurd om diefstallen op te lossen.

Vanuit de gedachten en belevenissen van Charlie lees je moeiteloos verder in dit detectiveverhaal.
Het duo Salomé en Charlie moet onderzoeken waar een bijzondere juwelenketting is gebleven uit het museum. Charlie leert om goed te kijken, snel te handelen, aanwijzingen te verbinden en conclusies te trekken. Salomé test hem, maar helpt hem ook.
Een achtervolging, een ontvoering, de kelder van het politiebureau, inbreken en intussen wil Charlie op school ook nog indruk maken op het mooiste meisje van de klas. Milo de museumdirecteurszoon zit hem hierbij in de weg. Gio vindt het maar niets dat Charlie zoveel met Salomé optrekt, hij mist hem. Bij Charlie thuis weten ze niets van zijn uitdagende opdracht als begeleider. Gaan Salomé en Charlie ontdekken wie die onzichtbare juwelendief is?

Een vlot geschreven avontuurlijk verhaal waarin je een vermoeden krijgt van de dader, maar dat op het laatst toch anders uitpakt. Spanning, humor, raadsels, vriendschap, gezins- en schoolleven. Veel onderwerpen en een prettige, niet te eenvoudige schrijfwijze die veel kinderen vanaf 10 jaar zal aanspreken. Dit verhaal leent zich mede door de dialogen en lengte van de hoofdstukken ook prima als voorleesboek. Maar welke grage lezer wacht tot de voorlezer verder gaat? Je wilt toch weten hoe het zit met de Nachtwacht, Florence en De Danser?

Wie na het woord ‘einde’ het boek met tegenzin dichtslaat, kan opgelucht ademhalen, er komt een deel 2!

Meer recensies van rbbrleest