Meer dan 6,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Schrijf niet over de F1 als je er geen verstand van hebt

Relin 18 maart 2025
Ik volg de F1 al sinds 1998 en ik heb in dit boek dingen gelezen die zelfs voor mij nieuw zijn.

Prix??? Het heet Grand Prix, of GP, niet Prix.
Formula 3 and Formula 2 'phases'???? Het zijn support c.q. junior series. Het phases noemen is banaal.
Coureurs die zichzelf vastsnoeren in de auto???? Dat doet één van de teamleden. Geen enkele F1 coureur snoert zichzelf vast.
Coureurs die zich van en naar het circuit laten rijden??? Coureurs zijn over het algemeen de meest belabberde bijrijders ooit. Ja, er zijn enkele races waar zij niet zelf van en naar het circuit mogen rijden, maar dat is over het algemeen wettelijk vastgelegd (meen China en Japan) of onveilig (Brazilië). In de meeste gevallen rijden ze gewoon zelf in een huur- of eigen auto, afhankelijk van waar de race is.
Geen opwarmronde meer, maar direct, BOEM van start gaan nadat de auto's de pits uit zijn gekomen???
Qualifiers??? Het heet qualifying of quali.
Een pitstop van 1.8 seconden is equivalent aan de snelste F1 pitstop ooit. Ze zijn snel, maar om dat en passant in het boek te plempen en af te doen als een goede stop is een beetje overdreven.
Het neerpennen dat je liever vooraan start in plaats van achteraan. Ja schat, iedereen wil die begeerde pole behalen, omdat het algemeen bekend is dat het meer moeite kost om van achteren naar voren te komen, maar dat heb je niet altijd voor 't kiezen hè?
Het doen laten overkomen alsof je met de 4e plaats alleen punten voor het constructeurs kampioenschap scoort en niet voor het rijders kampioenschap is ook incorrect.
Jan en allemaal kwebbelt over de boordradio. Nee. Nee. Nee. Gewoon NEE! Over het algemeen is het alleen de betreffende race engineer die communiceert met de coureur. Slechts in een enkel geval zal iemand anders over de boordradio te horen zijn, zoals de teambaas. Een coureur concentreert zich voornamelijk op de race, die hoeft geen middagshow van de radio in zijn oor te horen.
Oh ja, coureurs die een training missen omdat ze uitslapen vanwege teveel gezopen en gefeest die avond ervoor? HA! Coureurs missen alleen een training als ze een rijverbod krijgen ivm ziekte of blessure oid. Geen enkele coureur zal vrijwillig een sessie missen. Bijzonder onprofessioneel ook. Bovendien zou er een complete zoektocht opgestart worden als er een coureur vermist wordt.
En last, but not least: opzettelijk een race verliezen, zodat je teamie zijn thuisrace kan winnen??? KOEKKOEK!

Ik snap dat het voor het verhaal beter is dat de meeste coureurs naast sportmannen ook playboys zijn en dat de geaccrediteerde pers eerder thuishoort bij de Story of Privé, maar dit strookt natuurlijk niet met de werkelijkheid, maar goed, dat kan ik de schrijfster nog vergeven.
Het verhaal zelf was verder wel oké, maar ik kan niet zeggen dat ik werd meegezogen in het boek. Er zijn nog meer boeken in deze serie, dus ik hoop dat de schrijfster iets meer dan 1 seizoen van Drive to Survive en iets meer dan een half uurtje van een willekeurige race (waarschijnlijk niet Monaco, want dan had ze wel geweten dat wheel-to-wheel racen daar eigenlijk geen optie is) heeft gekeken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Relin