Zelf invullen?

RemcoW 04 december 2020
Opwindende tijden
Naoise Dolan

Het boek Opwindende tijden van Naoise Dolan is haar romandebuut. Ik vind het altijd leuk om debuutromans te lezen. Het geeft namelijk een inkijkje in het gevoelsleven van een beginnende schrijver of schrijfster. Toen het ook nog een Iers schrijfster bleek leek het mij bijzonder om haar debuut te mogen lezen. Zo ook heb ik mij heel bewust ingeschreven.

Het boek gaat over liefde, geld en gevoelsleven van drie personen: de Dublinse Ava, de Engelse bankier Julian en de Hong Kongse advocate Edith. Drie personen uit verschillende achtergrond. Het boek is ingedeeld in drie delen. In het eerste deel ontmoet ze Julian, in het tweede deel ontwikkelt zich een relatie met Edith en het derde deel bestaat uit een driehoeksverhouding welke geen driehoeksverhouding is.

Ava is afgestudeerd en geeft Engelse les aan rijke kinderen voor een mager loontje. Ze ontmoet Julian in een bar en waarbij zij samen het uiteindelijk comfortabel hebben, zodanig dat zij uiteindelijk de logeerkamer van Julian betrekt. Ze deelt het bed met Julian, ze leven met elkaar, of beter gezegd naast elkaar. Een compassionate relatie zou je het niet kunnen noemen. Op haar vraag van Ava of hij van haar houdt komt een nietszeggend antwoord. Een verdieping in hun relatie zie je ook niet tevoorschijn komen. Ook al hoop je misschien wel dat die er zou kunnen zijn. Julian introduceert Ava aan zijn vader. Je voelt in deze hele relatie de minderwaardigheid van Ava en haar Ierse afkomst. Op gegeven moment moet Julian voro zijn werk terug naar London, waarbij Ava het huis van Julian blijft bewonen.

Nadat Julian naar is vertrokken voor zijn werk leeft Ava haar leven door les te geven, naar feestjes te gaan van de vrienden van Julian en het bezoeken van de vader van Julian. Totdat ze Edith ontmoet. Edith een succesvolle advocate. Gestudeerd in Engeland, en lesbisch. Edith en Ava leven een intensieve relatie, waarbij Ava eigenlijk Edith wil zijn. Haar kleren draagt. Haar socials volgt. Een verdieping in deze relatie zie je niet tot stand komen. Behalve dat Edith Ava probeert te ontlokken om te kiezen. Dit hoofdstuk is intenser qua gevoel dan het hoofdstuk waarin de verhouding tussen Julian en Ava wordt beschreven. Vanuit het gevoelsleven van Ava leer je haar tot zekere hoogte kennen, maar echt de diepte in blijft achterwege.

Uiteindelijk komt Julian terug. En zeker in het begin van het derde hoofdstuk gaan de drie samen er op uit. Julian heeft geaccepteerd dat Edith en Ava een stel zijn. Tegelijkertijd voel je dat Ava door Edith wordt uitgedaagd om te kiezen. Te kiezen voor haar. En dus niet te kiezen voor Julian.

Het boek heeft mij niet zo geraakt als dat ik had gehoopt. Het blijft relatief erg op de oppervlakte, maar misschien is dat dan ook wel hetgeen je als lezer kunt invullen.

Meer recensies van RemcoW