Orgel Romantiek

René Julien 20 augustus 2022
Ondanks dat ik op de HAVO veel plezier had beleefd aan ‘Een vlucht regenwulpen’ en ‘ De Kroongetuige ‘ heb ik daarna nooit meer wat van Maarten ‘t Hart gelezen. Wat een fijne hereniging was dit boek dan ook!

Zoals zijn meeste romans is ook dit verhaal semi-autobiografisch. De hoofdpersoon is een man met een eenvoudig leven en een heldere (vaak humoristische) kijk op de alledaagse zaken die ons omringen.
Na de dood van zijn grote liefde stort Gabriel Potjewijd (mooie naam, theatraal en godsdienstig) zich volledig op zijn beroep als orgelstemmer. Met een specialisatie voor Duitse orgels. Het vak is een oud-ambacht en raakt langzaam in verval in deze moderne tijden waarin bijna niemand meer naar de kerk gaat.

Gabriel krijgt een opdracht om een orgel weer in ere te herstellen in Maasluis. Hij krijgt hulp van een jong meisje met een bijzonder gevoel voor muziek, komt in aanraking met haar moeder en raakt daar erg van onder de indruk. Het vervolg word met argusogen en jaloezie (?) door de dorpsbewoners bekeken. Hij beleeft daardoor ook merkwaardige gebeurtenissen.

Maarten geeft de lezer veel weetjes mee over de techniek van onder meer orgels, de bijbel, flora en fauna en uiteraard klassieke muziek. Ik heb tijdens het lezen bijna alle muziekstukken, genoemd in het boek, beluisterd en sommige waren inderdaad wonderschoon!

Maarten is met dit boek goed op dreef, bij vlagen hilarisch. Heerlijk om te lezen en ik kan dan dit boek erg aanbevelen.

Meer recensies van René Julien