Kom verder!

rietjevandelft 04 april 2022
Freek de Jonge heeft met dit boek echt een bijzondere prestatie geleverd. Dit eerste deel van zijn memoires beschrijft het leven van zijn vader in de periode van 1900 tot 1951, als Freek 7 jaar is. Het boek is goed geschreven en leest als een spannende en ook ontroerende roman . Het boek is te lezen als een coming of age verhaal van een opgroeiende jongeman, die later Freek zijn vader wordt, die weer van zijn vader de opdracht mee krijgt om dominee te worden, en er zijn leven lang mee worstelt hoe dat op een manier te doen die bij hem zelf past. Mooi is de rol daarin van hoogleraar van der Leeuw, die door de tijd heen de leermeester van zijn vader blijft. Knap hoe Freek als zoon zich kan inleven in de onzekerheden en zielenroerselen van zijn vader. Daarnaast geeft het boek een beeld van ontwikkelingen in het denken over kerk en geloof in de samenleving van de eerste helft van de 20ste eeuw, zoals beleefd door zijn vader, waarin mystiek en de persoonlijke beleving van het goddelijke steeds meer plek kreeg. Ik ben benieuwd naar de volgende delen van zijn memoires!

Meer recensies van rietjevandelft