Angstaanjagende pageturner

robdebruijn 02 januari 2020
Wow, een thriller is spannend, maar Huib Modderkolks Het is oorlog, maar niemand die het ziet is zelfs angstaanjagend.

Modderkolk duikt diep in het moeras van digitale spionage. Privacy is tegenwoordig een hot topic, maar dat landen elkaar zoveel hacken en spioneren, mijn mond viel open. We moeten de Britten en Amerikanen net zoveel vrezen als de Chinezen en Russen.

Toch blijft het een soort ver van mijn bed. Moet ik me als individu zorgen maken? Het blijft zo abstract, terwijl de gevolgen van een digitale meltdown enorm zijn. Modderkolk beschrijft huiveringwekkende situaties waarbij het dagelijks leven onder druk stond door digitale hacks, zoals een hack bij KPN of de Belgische telecom.

Fox-it wordt vaak als reddende engel genoemd. Zij zijn duidelijk een goede bron van Modderkolk. Net als de AIVD en MIVD, al kan hij deze bronnen nauwelijks benoemen. Modderkolk beschrijft duidelijk zijn moeilijke zoektocht naar informatie. Wat een research.

Ondanks het technische onderwerp is het zeer vlot geschreven. Modderkolk maakt het spannend en begrijpelijk. Dat elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger naar het volgende maakt het een echte pageturner. Zo lees je wel door!

Meer recensies van robdebruijn