Upperclass socialist, vermoeid soms met politieke stromingen

robdebruijn 02 oktober 2019
Het zevende deel alweer in deze reeks van Jan Guillou. Begonnen met het eerste deel dat zich afspeelde eind 20e eeuw en inmiddels aanbeland in het jaartal 1968. We volgen nog steeds de (nakomelingen van) de familie Laurentzen, oorspronkelijk uit Noorwegen en via Duitsland in Zweden beland.

De achterflap van het boek vermeldt dat 1968 prima los gelezen kan worden. Mijn advies zou zijn om gewoon bij het eerste boek te beginnen. Ten eerste, omdat dit het lezen van 1968 makkelijker zal maken, je hebt meer informatie over de familie en daardoor meer begrip. Ten tweede, tja, omdat de eerste boeken van de reeks nog sterker zijn.

De hoofdpersoon van het boek 1968 is Eric Letang, derde generatie van de familie Laurentzen die we volgen. Eric is pas afgestuurd en op voor zijn eerste job. Hij is een interessant personage om te volgen. Zijn persoon kent als het ware twee kanten; Eric de socialist en Eric de kakker met zijn upperclass afkomst.
Tot in detail volgen we de Erik's gedachten over de wereldproblemen van die tijd, zoals de vietnamoorlog en de linkse politiek. Guillou gaat hier erg ver in, zo ver dat hij de lezer vermoeid met uitleg over allerlei linkse stromingen en de theorieƫn die men aanhangt.
Eric de kakker is minder expliciet. Zonder het zelf in de gaten te hebben straalt zijn afkomst van Eric af. De juiste tafelmanieren, wijnkeuzes, reizen eerste klas; Eric lijkt soms een vreemde tussen zijn communistische vrienden.

Erg sterk in het boek is waar de twee gedaantes van Eric samenkomen. Zoals bij zijn eerste baan bij een vooraanstaand advocatenkantoor waar hij het softenonproces volgt en alsnog zijn linkse idealen voor een betere wereld kan waarmaken door kapitalisten in het nauw te drijven.
Behalve werk en politiek komt ook familie en liefde aan bod. Een complete roman die net als de eerdere 6 delen prettig leest en waar Guillou blijk geeft van veel kennis over de tijd waarover hij schrijft. Iets minder politiek had het boek nog beter gemaakt.

Meer recensies van robdebruijn