Dennis heeft betere boeken geschreven

Rolf Meijers 05 september 2019
Dennis Lehane is een van mijn favoriete schrijvers. Met heel veel plezier heb ik Mystic River, Shutter Island en Gone Baby Gone gelezen. Toen ik zag dat De Vrouw in de Spiegel maar liefst vijf sterren kreeg in de VN Thriller gids ging ik er vanuit dat dit boek mij ook zeker die vijf sterren waard zou zijn. Maar dat pakte anders uit.

Rachel Childs is een verslaggeefster voor een Amerikaanse televisiezender en heeft voor die zender reportages gemaakt in Haïti ten tijde van de aardbeving daar. Zij is opgegroeid in een gezin zonder vader. Deze vader is nooit een onderwerp van gesprek geweest in huize Childs. Moeder hield haar geschiedenis angstvallig verborgen. Na het overlijden van haar moeder gaat Rachel op zoek naar haar vader. De andere hoofdpersoon is Brian Delacroix een houthandelaar die bevriend is met Rachel, maar de twee verliezen elkaar uit het oog.

Dit eerste deel van het boek kabbelt maar voort en ik twijfelde of ik nog wel door wilde lezen. Het was wel boeiend geschreven, maar om nu te zeggen dat ik in bloedstollende pageturner terechtgekomen was, nou nee. Tijdens het lezen vraag ik mij bij elk boek af hoeveel sterren ik denk te gaan geven en dit boek gaf ik er denkbeeldig twee.

Dat het er uiteindelijk drie zijn geworden kwam door de omwenteling in het verhaal. Van een kabbelende familieroman raak je in een rollercoaster van geweld en verwarring. Niets is meer wat het leek en het werd warempel toch nog een spannend boek. Maar dit had wel wat eerder mogen beginnen.

Advies voor de thrillerliefhebber die nog nooit iets van Dennis Lehane heeft gelezen: Als je begint met dit boek dan is de kans groot dat je afknapt op een schrijver die wel degelijk hele mooie thrillers heeft geschreven. Begin dus maar met de titels die ik aan het begin van deze recensie noemde. Dat zijn echt geweldige boeken. Er zijn nog mooie films van gemaakt ook.

Meer recensies van Rolf Meijers