Taboedoorbrekend door grote dosis humor

Rowan 11 februari 2020
Mijn interesse voor dit boek was gelijk gewekt toen ik hoorde dat Jenni Hendriks en Ted Caplan een YA schreven over het onderwerp abortus. Juist voor deze doelgroep is het belangrijk dat dit soort onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt, en dat het taboe dat daar nog altijd op ligt wordt doorbroken. Dat dit boek het onderwerp abortus belicht met een flinke dosis humor zal de jeugd zeker aanspreken.

Veronica Clarke heeft een geweldig leven: ze is slim, populair en heeft een superknap vriendje. Haar perfecte wereld stort echter in als ze er op het schooltoilet achter komt dat ze zwanger is. Nadat ze over de shock heen is weet ze al gelijk zeker dat ze een abortus wilt. Maar omdat haar ouders het niet mogen weten moet ze naar een abortuskliniek 1600 kilometer verderop.

De roadtrip die volgt gaat gepaard met veel onverwachte en grappige gebeurtenissen. Het boek leest vlot door en het tempo ligt hoog. Hierdoor vlieg je door het boek heen en heb je het zo uit. Thema's die naar voren komen zijn vriendschap, perfectionisme en het voor jezelf opkomen. Veronica heeft haar hele leven geknokt om een perfect leven te leiden, althans voor de buitenwereld. Ze is nu zwanger en is bang dat haar perfect gecreërde wereld zal instorten als ook maar iemand het te weten komt. Haar ouders, haar vriendinnen; niemand mag het weten. De karakterontwikkeling die zij doormaakt door het boek heen was mooi. Stukje bij beetje durfde ze zich meer open te stellen en brokkelde de muur o haar heen langzaam af. Aan het eind van het verhaal merk je dat ze al een stuk meer kan accepteren dat ze niet perfect is, en dat dat oké is.

Hoewel het hoofdonderwerp van het boek abortus leek, kreeg dit toch minder aandacht in het verhaal dan ik had verwacht en gehoopt. Veronica's keuze voor een abortus is snel gemaakt en het is goed dat ze zo zeker van haar zaak is. Toch had ik liever wat meer diepgang gezien in bijvoorbeeld haar gedachtegang. Ook werd de andere kant nauwelijks belicht en werden de personen die tegen abortus waren in het boek enkel afgebeeld als gelovige gekkies.

Al met al is Onverwacht een goede manier om jongeren op humoristische wijze te laten lezen over een onverwachte zwangerschap met abortus als gevolg. Het boek leest vlot door en je gaat snel om de personages geven. Wel had het thema abortus nog iets meer diepgang mogen hebben. Nu stond vooral het thema 'vriendschap' centraal, wat overigens niet vervelend was!

Meer recensies van Rowan