Belangrijke problematiek

Ruud 15 februari 2022
Een belangrijke problematiek wordt in dit boek aangekaart. De enorme druk een taboe voor een jonge voetballer. Een mooi kijkje in zijn hoofd waarmee hij te kampen heeft. Het raakt doordat de details zo kloppend voelen en hij niemand in vrouwen durft te nemen. Tot zo ver een goed boek waarvan ik hoop dat het boek jongeren bereikt een ze leert wat het net iemand kan doen in deze fase van zijn leven. Wat het boek jammerlijk de mist in gaat is de ongeloofwaardigheid van de verhaallijnen van de trainer en de moeder. Als de jongen zo getalenteerd is, hoezo komt zijn moeder nooit kijken en heeft ze geen idee wat er speelt terwijl ze zich zo veel zorgen maakt? En ook hoe het verhaal van de trainer zich ontwikkelt is wat ongeloofwaardig. De afwisselende hoofdstukken hadden niet gehoeven en het is dan ook jammer dat deze toenemen naarmate het boek het einde nadert. Het daadwerkelijke eind maakt weer een hoop goed, al is het wat voorspelbaar. De mankementen in het verhaal wegen op tegen het belangrijke onderwerp en de fijne schrijfwijze die je helpt verplaatsen in het hoofd van Matty. En helaas, er zullen veel meer Matty’s zijn dan we denken of weten.

Meer recensies van Ruud