Alsof Mav zelf naast je zit

Samantha Braat 05 september 2022
De roos uit het beton van Angie Thomas.

Het boek gaat over Mav, een 17-jarige jongen die opgroeit in een Amerikaanse ghetto. Als blijkt dat hij vader wordt, staat zijn leven op zijn kop en zal hij moeten ontdekken wat voor man hij wil zijn. Een leven als lid van een gang, zoals hij dat tot nu toe kent? Of een leven waarin hij de vader kan zijn die hij zelf gemist heeft?

Het boek geeft een beeld van een Amerikaanse ghetto eind jaren '90, vanuit de ogen van een donkere jongen: De problemen waar hij tegenaan loopt, het milieu dat zo bepalend is voor de keuzes die hij maakt en de veranderingen in zijn leven die alles op zijn kop zetten.

Het boek is de prequel op The Hate U Give (THUG), Thomas' debuut.

Ik raad het boek aan aan lezers vanaf 15 jaar en ouder. Als volwassene heb ik er ook enorm van genoten. De grapjes, de liefde van Mav voor zijn zoon en de herkenbare situaties als ouder (van jonge kinderen). Maar ook de pijnlijke situaties, het schrijnende van opgroeien in een ghetto en hoe je al een paar stappen achter staat wanneer je van kleur bent.

Het boek is er ook in een luisterboekversie en deze vind ik in dit geval een absolute meerwaarde. De spreekstem laat de vertelstem écht leven. Alsof je naast Maverick zit, die aan jou vertelt over zijn jeugd.

Kortom: zeker een boek om op je TBR te zetten!

Meer recensies van Samantha Braat