Een luchtige novel in kerstsfeer

Sandra Hutchison 13 december 2019
De uit Engeland afkomstige auteur Kirsty Ferry houdt ervan om fictie en non-fictie met elkaar te verweven tot een romantisch verhaal. In deze geslaagde novel van haar hand komt de nostalgische sfeer van kerst goed naar voren.

In De betovering van Kerstmis komen er een aantal interessante personages voorbij, die ook in de andere boeken van Kirsty voorkomen, wat het verhaal extra bijzonder maakt als je al eerder kennis hebt gemaakt met de boeken van deze schrijfster. Voor de fans van Kirsty Ferry zullen de personages Adam en Ella Carrick oude bekenden zijn, zij beleven in dit verhaal een magische kerst in het jaar 1864.

Ailsa McCormack daarentegen leeft in het heden en is huwelijksplanner. Ze moet dit jaar zelfs op eerste kerstdag werken, omdat een bruidspaar de wens heeft om juist op deze dag met elkaar in het huwelijk te treden. Ailsa is erg romantisch aangelegd en heeft er dan ook alles voor over om er een speciale dag van te maken voor het verliefde stel. Het huwelijk zal plaatsvinden in het Carrick Park Hotel, een indrukwekkend oud gebouw met een rijke historie. Ailsa besluit in het hotel te overnachten, dat scheelt haar een hoop heen en weer gereis. Ze is gefascineerd geraakt door de verhalen van de vroegere bewoners en zou er veel voor overhebben om ze in levenden lijve te ontmoeten. Maar dat is natuurlijk onmogelijk….

De betovering van Kerstmis is een gelaagde novel met een hoog feelgood-gehalte. De auteur weet je met eenvoudige zinnen mee te voeren naar een ver verleden waar fictie en non-fictie elkaar ontmoeten. Het beeldend geschreven verhaal schommelt tussen heden en verleden en bevat een flinke dosis romantiek. Daarnaast heeft het verhaal een spiritueel tintje gekregen. Al met al een fijne combinatie die prima past bij kerst, de meest magische tijd van het jaar.

Het romantische gedeelte van het verhaal blijft helaas wel wat aan de brave kant. Veel meer dan een kus onder de mistletoe hoef je niet te verwachten. Daarnaast komen de personages (vooral de dames uit het verleden) ietwat kinderlijk en oppervlakkig over. Ze hadden wat mij betreft veel meer diepgang mogen krijgen.

Toch heb ik erg genoten van dit verhaal. De betovering van Kerstmis is een luchtige roman in kerstsfeer en dat smaakt naar meer. Heerlijk voor een paar vermakelijke uurtjes op de bank (naast de kerstboom) en zeker geen straf om te lezen.

Meer recensies van Sandra Hutchison