Gevleugelde onschuld?

Sandra Hutchison 02 april 2021
Auteur Amina Laffet maakte indruk met haar Young adult debuut Zwarte Vijvers. Haar tweede boek is een fantasievol jeugdboek geworden en is nauwelijks te vergelijken met zijn voorganger.

In De legende van Musoro woont Safi samen met haar moeder en tweelingzusje Lima in het afgelegen dorp Momuto. In de avonden worden aan de kinderen van het dorp diverse legendes verteld, waaronder die over Lake Musoro, een mysterieus meer waar een monster zou wonen. Wanneer Lima op zoek gaat naar Toku-bessen in de buurt van Lake Musoro, keert ze niet meer terug naar het dorp.

Safi maakt zich zorgen om de verdwijning van haar zusje en gaat met haar vriend Romatu op onderzoek uit. Ze stuiten daarbij onder andere op een reusachtige slang, een zogenaamde Boommeester, en een verbannen dorpeling. Zouden ze alle gevaren weten te trotseren en zal Safi ooit haar zusje terug kunnen vinden?

Persoonlijk was ik erg onder de indruk van de schrijfstijl van Amina Laffet in Zwarte Vijvers. Mijn verwachtingen voor dit tweede boek van haar hand waren dan ook zeer hoog. Jammer genoeg komt dit jeugdboek niet in de buurt van het schrijfniveau van Zwarte Vijvers. Dit verhaal voelt een beetje afgeraffeld en lijkt wel door heel iemand anders geschreven te zijn. Natuurlijk vraagt een jeugdboek om een heel andere schrijfstijl, maar naar mijn smaak hadden de personages en het verhaal veel meer uitgediept mogen worden. Dat had het boek naar een heel ander level gebracht.

Toch denk ik dat De legende van Musoro zowel jongens als meisjes vanaf een jaar of acht aan zal spreken. Voor deze doelgroep is dit een heerlijk fantasierijk verhaal om even bij weg te dromen. De hoofdpersonages zijn een jongen en een meisje waarmee ze zichzelf wat gedrag betreft, al snel zouden kunnen identificeren. De beeldende schrijfstijl van Amina Laffet zorgt ervoor dat de mystieke personages (ondanks dat ze weinig verdieping hebben gekregen) geloofwaardig genoeg overkomen. Het enigszins spirituele verhaal bevat in ieder geval genoeg spannende elementen om kinderen (zodra ze zelf goed kunnen lezen) van begin tot het eind geboeid te houden.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison