Mooi combinatie van historie en fictie

Sandra Hutchison 13 januari 2021
In dit eerste deel van de serie De Verloren Stammen van Aden weet auteur F.P.G. Camerman geschiedenis met fictie te combineren tot een prettig leesbaar geheel.

Het verhaal speelt zich af rond 57 v.C. De tijd van de Gallische oorlog. Het Romeinse leger trekt ten strijde en Gaius Julius Caesar probeert op een laffe wijze de lage landen te overmeesteren. Vooral in het eerste deel van het boek overheersen de veldslagen. Bloederige taferelen die door de Belgische auteur F.P.G. Camerman zo goed beschreven worden, dat je ze als het ware voor je ziet. Vooral de hoofdpersonages zijn flink uitgediept. Maar werkelijk al de personages die in het boek voorbijkomen, (en dat zijn er veel) intrigeren.

Het overgrote deel van het verhaal wordt verteld vanuit de belevingswereld van Malderik Boduognati , de (fictieve) zoon van Boduognatos (leider van de Nerviërs). Hoewel hij ervan droomt om als bard heldendichten ten gehore te brengen, beslist het noodlot anders. Hij overleeft veldslag na veldslag en uiteindelijk blijkt dat de Goden nog andere plannen met hem hebben.

Ondanks dat er bizar veel (Keltische) namen in het boek voorkomen, blijft het verhaal van begin tot eind prima te volgen. De schreeuw van de Griffioen is wel een boek waarvoor je de tijd moet nemen. Het leest, met name door de vele namen en de zeer gedetailleerde veldslagen, niet vlot weg. Ik was dan ook erg blij met de fictieve verhaallijn naast de diverse veldslagen. Hierdoor kun je af en toe even op adem komen. De ontmoetingen met Goden, druïden en andere mysterieuze personages geven het verhaal meer diepgang. Hierdoor weet F.P.G. Camerman de aandacht van de lezer tot aan het eind vast te houden.

Het boek omvat (bijna) alles wat een goed verhaal nodig heeft. Een goede plot, intrigerende personages, spanning, dramatiek en een flinke scheut fictie naast de historische feiten. Wel miste ik de romantiek, heel even wordt hiernaar toegespeeld, maar helaas wordt er uiteindelijk weinig mee gedaan. Ik hoop dit in de volgende delen wat meer tegen te komen.

Al met al een meer dan succesvolle start van een bijzondere historische serie. Ik kijk al uit naar het vervolg met de titel De wil van Adens Goden.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison