Dutch goodies versus American brownies

Sandra Hutchison 05 februari 2020
Wanneer Suze gevraagd wordt door haar oude werkgevers van de Stroopwafelfabriek om in het buitenland een zaak op te starten, twijfelt ze geen moment en zegt volmondig ja! Ze wordt hierdoor een van de drie deelnemers van een unieke wedstrijd. Elke deelnemer zal ergens in de wereld een nieuwe stroopwafelshop openen en de persoon die (na een jaar) de meeste winst heeft gemaakt, krijgt een flinke geldprijs cadeau. Haar concurrenten belanden in Rome en Parijs.

Suze mag voor deze nieuwe uitdaging afreizen naar New York, maar als ze aankomt op haar eindbestemming, vraagt ze zich serieus af waarom ze in vredesnaam ja heeft gezegd tegen dit project. Ze krijgt een vervallen pandje midden in de, in ontwikkeling zijnde, arbeidsbuurt Bushwick in Brooklyn. Niet bepaald de droomplek waar ze op hoopte. Het liefst zou ze rechtsomkeert maken en terug naar Nederland vertrekken. Maar wat zou ze daar aantreffen? Een vriend die beledigd is vanwege haar plotselinge besluit, een vriendin die zich in de steek gelaten voelt en een moeder die op alles wat Suze doet, kritiek lijkt te hebben! Suze besluit deze achterstallige wijk in Brooklyn toch maar een kans te geven.

De Stroopwafelshop is de nieuwste roman van de Nederlandse auteur Astrid Harrewijn. Het was mijn eerste kennismaking met deze schrijfster. Astrid blijkt over een aangename luchtige schrijfstijl te beschikken en heeft met deze roman een boek op de markt gebracht, dat zich niet snel laat wegleggen. Het verhaal leest gemakkelijk en bevat een rijk ratjetoe aan kleurrijke personages. Het boek omvat naast de eerder beschreven inhoud nog veel meer pakkende verhaallijnen. Als lezer volg je het Amerikaanse avontuur van Suze op de voet en leer je samen met haar de verschillende personages beter kennen. Door de gedetailleerde beschrijvingen van de wijk, de shop en de belevenissen van Suze heb je haast het gevoel zelf in Brooklyn terecht te zijn gekomen en zou je uiteindelijk het liefst bij Suzes nieuwe Amerikaanse vrienden aan tafel aanschuiven.

Het boek laat zich niet zo gemakkelijk in een enkel genre plaatsen, ik had verwacht met een feelgoodroman te maken te hebben en dat is het grotendeels ook wel. Alleen omvat het boek niet zoveel romantiek als je misschien zou verwachten. Maar eigenlijk komt dit het verhaal juist ten goede. Hierdoor komt het verhaal over het algemeen veel realistischer over. Het geheel is inhoudelijk vrij omvangrijk. Astrid Harrewijn maakt zelfs van de gelegenheid gebruik om een paar gevoelige onderwerpen aan te snijden, waaronder discriminatie en abortus. Hier en daar heeft ze zelfs een ietwat belerend toontje, waardoor het geheel plots wel heel erg Amerikaans overkomt. Maar dat past prima. Zo nu en dan is De stroopwafelshop eerder een drama dan een feelgood-verhaal te noemen en heel even wordt het verhaal zelfs zo spannend dat het lijkt of je een heuse thriller open hebt geslagen.

Kortom De stroopwafelshop was voor mij meer dan een aangename kennismaking met deze auteur en ik zou dan ook graag veel meer van haar werk willen lezen. Ik hoop zelfs op een vervolg met Suze en de andere personages.

Lees nog veel meer recensies via indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison