Adviezen en praktische tips voor een duurzame tuin

Sandra Hutchison 19 maart 2021
Nu de lente weer in aantocht is, wordt het de hoogste tijd om de tuin of het balkon op te knappen. Hoewel we in menig tuinprogramma lekker gemaakt worden met tegelrijke tuinen compleet met overkappingen, zou het veel wijzer zijn om de natuur weer wat meer in de tuin toe te laten. Voor wie zich hier in kan vinden biedt dit boek uitkomst.

Deze hardcover is een praktisch boek voor iedere tuinliefhebber. Het woordje lui hadden ze wat mij betreft weg mogen laten uit de titel, maar dat is dan ook het enige minpuntje van dit boek. Het gaat hier vooral om (milieu)bewust tuinieren. Met behulp van een eenvoudig stappenplan helpt onderzoeksjournalist Loethe Olthuis je om van je tuin een paradijsje te maken voor mens en dier. Een tuin waarbij het groen er weer mag zijn en je alleen dat stukje betegelt waar je een terras wilt creëren.

Het boek staat vol handige tips die je kunnen helpen om de juiste keuzes te maken. Ga je voor een heg of een schutting? Kies je voor tegels of grind? De vele tips worden uitgebreid beschreven en kunnen je daadwerkelijk helpen daarin de keuzes te maken die bij jou (tuin of balkon) passen. De tips worden afgewisseld met de lekkerste recepten met producten uit eigen tuin. Zoals een paardenbloem-andijviesalade en een komkommerchutney. Ook staan er diverse klustips in het boek. Maak bijvoorbeeld eens je eigen vetbollen om de vogels de winter door te helpen.

Achter in het boek vind je nog een uitgebreide plantenlijst. Gesorteerd in handige rubrieken, waaronder bodembedekkers en bijenplanten. Ook vind je hier een overzichtelijke lijst van internetadressen, een dankwoord en een praktisch register.

Duurzaam handboek voor de luie tuinier is een aanrader voor iedereen die graag in de tuin of op het balkon bezig is. Op ieder onderwerp wordt er vrij diep ingegaan. Voor doorgewinterde tuiniers kan het boek werken als een aangenaam geheugensteuntje, maar het is vooral een aanrader voor starters.

Meer recensies lezen? Kijk eens op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison