Stof om over na te denken

Maureen J. St. Germain noemt zichzelf een praktisch mysticus. Met haar boeken wil ze anderen helpen om een hemel op aarde te scheppen.

In het boek Ontwaken in 5D neemt ze je mee naar de verschillende dimensies. In het eerste gedeelte ligt de nadruk voornamelijk op de vierde en vijfde dimensie. Het boek geeft je een beeld van wat voorbij de derde dimensie ligt. In begrijpelijke taal legt ze de verschillende dimensies (trillingen) uit en krijg je technieken aangereikt om de nieuw verworven inzichten toe te passen in je leven.

Ontwaken in 5D bevat een berg aan informatie, zo nu en dan wordt er het een en ander herhaald. Handig, want zo kan de nieuwe informatie sneller tot je door gaan dringen. Je krijgt tijdens het lezen onder andere meer inzicht in het concept tijd, De Akashakronieken en in je persoonlijke ontwikkeling. Rondom deze onderwerpen worden er diverse spirituele ervaringen van andere mensen in het boek beschreven. Een mooie aanvulling op de theorie.

Het boek gaat ook diep in op onderwerpen als gedachtekracht, affirmaties en het inzetten van mantra’s. Wat dat betreft is dit een mooie opvolger op de boeken van Deepak Chopra, Eckhart Tolle, Louise Hay en Wayne Dyer. Over het algemeen doet dit boek wel wat Amerikaans aan. De auteur heeft zo nu en dan een wat belerend toontje. Twee keer in het boek, net wanneer het betreffende onderwerp echt interessant wordt, verwijst de auteur naar een van haar eerder verschenen boeken waarin je het onderwerp verder kunt lezen. Dat komt op mij wel erg commercieel over, waardoor voor mij de goede bedoelingen een beetje ontkracht worden. Wil je echt eenieder helpen spiritueel te ontwaken, dan plaats je die tekst ook gewoon in dit nieuwe boek.

Maar Ontwaken in 5D is zeker geen miskoop als je geïnteresseerd bent in deze materie. Het bevat een flink aantal praktische oefeningen, waaronder een aantal meditaties en al vele generaties meegaande affirmaties. Bij een enkele zet ik wel mijn vraagtekens, zoals de zonmeditatie. Het boek irriteert, stimuleert en schijnt een licht op je, het maakt iets in je wakker of helpt je verder in je persoonlijke proces richting de vijfde dimensie. Het biedt genoeg stof om over na te denken en stimuleert om meer aan jezelf te werken.

Ontwaken in 5D is een praktische gids die eenieder op zijn eigen manier zal lezen. Je haalt er als vanzelf datgene uit wat je (ziel) op dit moment nodig heeft. Lees je het boek over een aantal maanden weer, dan zal het je vermoedelijk weer nieuwe inzichten brengen. Het geheel kan herkenning bieden. Het kan ook een aantal zaken voor je bevestigen en iets in je raken, waardoor je spirituele proces zich verder gaat ontwikkelen. Persoonlijk sprak mij vooral de uitleg over de hogere Chakra’s, het concept tijd en de diverse trillingen erg aan. Ook het feit dat er andere versies van jou en mij in andere dimensies aanwezig zijn, blijft een fascinerend gegeven.

Meer recensies lezen? Kijk eens op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison