Seizoensgebonden recepten

Sandra Hutchison 28 augustus 2020
Het Australische stel James en Alex hadden de droom om ooit samen een eetcafé te beginnen in Marrickville. Ze trokken uiteindelijk hun stoute schoenen aan en begonnen pal om de hoek, in de straat waar ze wonen, aan hun nieuwe uitdaging.

Na een flinke tegenslag bloeide het eetcafé toch in een rap tempo uit tot een geliefde plek voor mening buurtbewoner. Ze specialiseerden zich in duurzaamheid, gebruikten zoveel mogelijk seizoens-producten en begonnen een ruilhandel met de buurtbewoners. Zo ontstond er een hele reeks aan ingemaakte producten. Het café werd uitgebreid met kookworkshops en werd aangevuld met een uitgebreid kookboek. Dit boek werd eerder uitgebracht onder de titel Cornersmith.

Nu is er eindelijk een heruitgave van dit boek beschikbaar. Het boek kreeg de nieuwe titel Puur & Gemakkelijk mee. Dit bruikbare boek past perfect bij de hedendaagse ideeën rondom voeding. We worden ons steeds meer bewust van de noodzaak om duurzamer en bewuster te gaan leven. Vooral rondom onze voeding valt hier nog veel te verbeteren. Dit boek kan je daarbij helpen. Het laat zien dat het inmaken van verse producten helemaal niet zo moeilijk is als dat het lijkt. Daarnaast zijn er in dit naslagwerk heel veel fijne seizoensgebonden recepten te vinden. Om het je gemakkelijk te maken zijn de recepten heel overzichtelijk per seizoen ingedeeld.

Er staan heel veel aangename en bruikbare receptsuggesties in het boek. Denk daarbij onder andere aan diverse vlees- en visgerechten, diverse jams, mosterd, salades, soepen en (mijn favoriet) een overheerlijke cheesecake.

Naast de vele recepten vind je een hoop tekst en uitleg in het boek over onder andere het inmaken van voeding. Hierdoor zou je het boek ook als een soort cursusboek kunnen inzetten. Over de vormgeving valt weinig te klagen. Zoals we van de boeken van uitgeverij Good Cook gewend zijn, is aan dit exemplaar ook weer veel aandacht besteed. Het boek bevat veel kleurrijke matte sfeerfoto’s van het eetcafé en de recepten zijn stuk voor stuk voorzien van een paginagrote foto met daarop het gewenste resultaat.

Puur & Makkelijk is een fijn boek om in huis te hebben. De recepten zijn redelijk eenvoudig te volgen en de ingrediënten zijn (mits je bij het juiste seizoen kijkt) in elke plaatselijke supermarkt wel te vinden. Een aanwinst voor elke thuis-kok.

Meer recensies lezen? Neem eens een kijkje op indeboekenkast.com

Meer recensies van Sandra Hutchison